Page 51

Diabetes_maj_2017

Diabetes nr. 2 2017 | 51 | Kun cirka 40 % af alle med type 1-diabetes motio- nerer regelmæssigt Hvorfor motion med type 1-diabetes? 60 % er overvægtige 40 % har forhøjet blodtryk Hvis du er fysisk aktiv mere end to timer om ugen, opnår du: ✔ Bedre langtidsblodsukker ✔ Nedsat risiko for hjerte-kar-sygdomme, forhøjet kolesterol og blodtryk, forskellige kræftsygdomme ✔ Nedsat risiko for øjen- og nyreproblemer ✔ Øget psykisk velvære HUSK: Alle rådene er rettesnore, så prøv dig frem for at finde ud af, hvad der virker for dig. Husk, at det altid er balancen mellem mængden af kulhydrater, insulin og bevægelse, der har betydning for dit blodsukker. KOMBINERET træning er f.eks. basketball, håndbold og fodbold, der både indeholder eksplosive bevægelser og udholdenhed. Blodsukker ved start 6-8 mmol/l opretholde et blodsukker på omkring 6-8 mmol/l under din træning. Lige før træning: Når dit blodsukker ligger … Under 5 mmol/l ■ Indtag 10-20 gram hurtige kulhydrater, før du begynder at træne ■ Udsæt træning, indtil dit blodsukker er over 5 mmol/l Mellem 5-6,9 mmol/l ■ Indtag 10 gram hurtige kulhydrater, før du begynder at træne, hvis det er en aerob- træningsform ■ Anaerob-træning og høj intensitetstræning kan påbegyndes uden indtagelse af kulhydrater Mellem 7-15 mmol/l ■ Aerob-træning kan påbegyndes ■ Øvrig træning kan også påbegyndes, men vær opmærksom på, at blodsukkeret kan stige yderligere Over 15 mmol/l ■ Tjek for ketoner og drop træning, hvis indholdet af ketoner i blodet er over 1,5 mmol/l. Du skal i stedet have insulin. Kontakt din diabetesbe- handler ■ Udfør kun let træning i højst en halv time, hvis du har højt blodsukker. Hvad er målet med din træning? Konditon, styrke eller vægttab? Hvis dit mål er at tabe dig, skal du f.eks. lægge en strategi, hvor du ikke spiser ekstra kulhydrater, men nedsætter din insulindosis. Det kræver planlægning og kan være svært. Vil du vide mere? Denne artikel er baseret på den videnskabelige artikel “Exercise management in type 1 diabetes: a concensus statement”fra det videnskabelige tidsskrift The Lancet. Diabetesforeningen har fået tilladelse til at oversætte artiklen til dansk, og du kan læse den på diabetes.dk/ motionsvejledning. Her får du endnu flere konkrete råd til at træne med type 1-diabetes. KOMBINERET Højt blodsukker Lavt blodsukker Blodsukkeret kan både gå op og ned, da det er en blanding af aerob- og anaerob-træning.


Diabetes_maj_2017
To see the actual publication please follow the link above