Page 54

Diabetes_maj_2017

VI TESTER Løb Effekt Træner dit kredsløb og forbedrer din kondition, styrker dine knogler, led og sener. Plus Har en god indvirkning på insulinfølsomheden ude i musklerne og kan derfor hjælpe til et mere stabilt blodsukker. Du bestemmer selv tid og sted, og når løbeskoene er købt, er det en gratis motionsform. Minus Kan være hårdt for kroppen, da løb især belaster lænd, knæ, hofter og ankler. Det må ikke gøre ondt i leddene, efter du har været ude på en løbetur, men det er normalt at opleve ømhed i musklerne en-to dage – det indikerer, at kroppen bygger op og bliver stærkere. Udstyr Løbeskoene er den vigtigste rekvisit. I flere forretninger er det muligt at få testet løbesko, så du sikrer dig at få en model, der passer præcis til din fod. Ifør dig behageligt tøj. Et ur eller telefon kan hjælpe dig med at overholde træningsprogrammet i starten. | 54 | Diabetes nr. 2 2017 imellem. Så jeg er nødt til det! Det var fandeme fedt Stine havde spekuleret på, om det var for voldsomt at hoppe på et begynderhold, der var kommet så langt i forløbet. Derfor mødtes hun med Sparta træneren Bente Frøkjær et par dage før sin debut. Og efter grundig samtale og en lille tur på 1,4 kilometer – tilbagelagt på 7 minutter og 40 sekunder – var Stine solgt og begravede alle bekymringer: – Det var fandeme fedt. Jeg løb hele vejen. Jeg kommer igen, pustede hun. To dage senere gennemførte Stine hele træningsprogrammet. Det var bygget op over fire moduler, der hver bestod af syv minutters løb og et minuts 1. Køb et par gode løbesko. 2. Meld dig på et begynderhold i den lokale løbeklub – eller hent idéer på diabetes.dk/ loeb 3. Det kan være en fordel at starte på blødt underlag som skovstier og grusveje. Asfalt er hårdere at løbe på og belaster kroppen mere. Start forsigtigt Løbetræner i Atletikklubben Sparta, Bente Frøkjær: – Som ny løber er det nemt at være utålmodig. Men det er virkelig vigtigt at starte forsigtigt. Konditionen bedres ganske vist hurtigt – allerede efter nogle uger oplever du, at vejrtrækningen har det bedre. Musklerne er længere om at udvikle sig og blive tilpasset løb. Det tager måneder – op mod et år. Sener og led er det sidste, der udvikles. Det tager et-to år at blive stærk nok til at holde til at løbe. Derfor er skoene og underlaget så vigtige. Vi skal skåne os selv, så længe denne udvikling står på. Du må ikke øge med mere end 10 procent om ugen – og du må ikke øge hastighed og distance samtidig. Jakobs blodsukker ■ Før: 8,7 ■ Efter: 11,1 Jakob spiste wienerbrød inden træningen, så det kan være forklaringen på blodsukkeret lige efter træningen. Stines blodsukker ■ Før: 7,1 ■ Efter: 7,2 Stine er ikke vant til at måle blodsukker. Derfor ved vi ikke, hvordan hendes krop plejer at reagere på at løbe. SÅDAN kommer du i gang gang. Inklusive opvarmning, instruktioner og strækøvelser varede træningen 53 minutter, og Stine lagde sig bagerst i feltet sammen med Jakob og Bente og returnerede til Idrætshuset med røde, våde kinder: – Det var fantastisk. Jeg har det så godt. Det var vildt sjovt, at der undervejs også var legeøvelser, og det var fedt, at Bente korrigerede og lærte mig at sænke skuldrene. Det er mega-motiverende, og jeg tror, jeg melder mig ind, sagde hun. Skal du så hjem at have kage nu? – Nej, men jeg ved, at min mand har købt et stykke chokolade til mig. Et lille stykke. Ha ha … Kilde: Motionskonsulent i Diabetesforeningen, Kirsti Pedersen


Diabetes_maj_2017
To see the actual publication please follow the link above