MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Sårbare patienter

Dette læringssæt i sundhedspædagogik er udviklet til sundhedsprofessionelle til brug i patientuddannelse.

Læringssæt -i -sundhedspædagogikLæringssættet skal medvirke til at give sundhedsprofessionelle større viden om og kompetencer i at anvende sundhedspædagogiske metoder målrettet samarbejdet med sårbare patienter med kronisk sygdom.

Læringssættet består af en guide og ni sundhedspædagogiske værktøjer.

Guiden giver en gennemgang og forklaring af begrebet sårbarhed i forbindelse med patientuddannelse. Derudover giver guiden anbefalinger til, hvilke sundhedspædagogiske kompetencer sårbarhed i patientuddannelse fordrer.

Læringssættet er udviklet i et samarbejde mellem Diabetesforeningen, Region Syddanmark og Steno Diabetes Center.

Hent læsevejledningen til læringssættet

Hent det samlede læringssæt til sundhedspædagogiske værktøjer

Oversigt over værktøjer/øvelser

Øvelse 1: Min dag

Øvelse -1-min -dag _Side _1

Tema: Relationer, trivsel og viden
Formål: At deltageren føler sig anerkendt, og at underviseren får værdifuld viden om deltageren

Hent øvelse 1

Hent øvelsesarket "Min dag"


Øvelse 2: Tjek ind

Øvelse -2-Tjek -ind _Side _1

Tema: Sætte scenen
Formål: At deltageren "lander" på kurset på en behagelig måde

Hent øvelse 2


Øvelse 3: Vores spilleregler

Øvelse -3-Vores -spilleregler _Side _1

Tema: Sætte scenen, relationer, trivsel
Formål: At lave fælles spilleregler for undervisning og samvær

Hent øvelse 3


Øvelse 4: Min nære verden

Øvelse -4-Min -nære -verden _Side _1

Tema: Relationer, mål/plan og viden
Formål: At skabe overblik over familie og venners hjælp og støtte

Hent øvelse 4

Hent cirkler med 'MIG' i midten (anbefales som print i A3-størrelse - husk at indstille din printer til dette)

Hent kort med personlige relationer (print, klip ud og fold)


Øvelse 5: Min kontakt til fagpersoner

Øvelse -5-Min -kontakt -til -fagpersoner _Side _1

Tema: Relationer, mål/plan og viden
Formål: At skabe overblik over fagpersoners støtte og rådgivning

Hent øvelse 5

Hent cirkler med 'MIG' i midten (anbefales som print i A3-størrelse - husk at indstille din printer til dette)

Hent kort med faglige relationer (print, klip ud og fold)


Øvelse 6: Fup eller fakta

Øvelse -6-Fup -eller -fakta _Side _1

Tema: Viden og relationer
Formål: At få italesat viden igennem sande eller falske udsagn

Hent øvelse 6

Hent "Fup eller Fakta"-kort (print og klip ud)


Øvelse 7: Hvor er jeg?

Øvelse -7-Hvor -er -jeg _Side _1

Tema: Trivsel, viden og mål/plan
Formål: At opleve hvor man er, og hvor man gerne vil være, i forhold til egen nuværende situation

Hent øvelse 7

Hent smileys


Øvelse 8: Vi rykker

Øvelse -8-Vi -rykker _Side _1

Tema: Trivsel, viden og mål/plan
Formål: At få fokus på egne mål, styrker og succeser på en legende måde

Hent øvelse 8

Hent spilleplade

Hent udfordringskort (filer til print på begge sider)


Øvelse 9: Tjek ud

Øvelse -9-Tjek -ud _Side _1

Tema: Afsluttende refleksion
Formål: Afrunding og refleksion

Hent øvelse 9


Samlet oversigtsskema over øvelserne

Øvelse/Tema

Formål

1. Min dag
Relationer, trivsel, viden

At deltageren føler sig anerkendt og at underviseren får værdifuld viden om deltageren

2. Tjek ind
Sætte scenen

At deltagerne "lander" på kurset på en behagelig måde

3. Vores spilleregler
At sætte scenen, relationer, trivsel

At lave fælles spilleregler for undervisning og samvær

4. Min nære verden
Relationer, Mål og plan, viden

At skabe overblik over familie og venners hjælp og støtte

5. Min kontakt til fagpersoner
Relationer, mål og plan, viden

At skabe overblik over fagpersoners støtte og rådgivning

6. Fup eller fakta
Viden, relationer

At få italesat viden gennem sande eller falske udsagn

7. Hvor er jeg?
Trivsel, viden, mål og plan

At opleve hvor man er, og hvor man gerne vil være, i forhold til egen nuværende situation

8. Vi rykker
Trivsel, viden, mål og plan

At få fokus på egne mål, styrker og succeser på en legende måde

9. Tjek ud
Afsluttende refleksion

Afrunding og refleksion

 

 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes