Fysisk Aktivitet

Leg, sport og bevægelse med type 1-diabetes

Når dit barn er fysisk aktiv og har diabetes, har det betydning for blodsukker, mængden af insulin og kulhydrater.

Intensiteten af sport og bevægelse kan variere meget, men generelt øger fysisk aktivitet kroppens følsomhed overfor insulin. Derfor vil det ofte være nødvendigt, at I prøver jer frem, når I skal finde frem til den rette dosis insulin i forbindelse med legen på trampolinen, fodboldkampen osv.

Det kan være en god idé, hvis dit barn spiser mad med højt fiberindhold før motion. Det mindsker behovet for hurtigtvirkende sukkerarter.
Ved langvarig hård motion er det også vigtigt at spise ekstra undervejs. Det kan for eksempel være druesukker, søde drikke eller chokolade.

Hvordan påvirker fysisk aktivitet mit barns blodsukker?

Fysisk aktivitet øger musklernes følsomhed over for insulin. Det betyder, at kroppens behov for insulin bliver mindre, selvom den fortsat har brug for insulin.

Den øgede insulinfølsomhed kan vare i nogle timer efter den fysiske aktivitet.

Kroppen har sukkerdepoter i både lever og muskler. Når dit barn er fysisk aktiv, kommer energien derfor både fra musklens egne depoter, fra blodbanen og fra leveren.

Blodsukker og fysisk aktivitet

    Blodsukker og fysisk aktivitet
  • Blodsukker inden fysisk aktivitet

    + -

    Hvis dit barn skal på heldagstur, og programmet for eksempel står på cykling, skiløb eller løb, kan dit barns behov for insulin være reduceret med op til 50 procent af, hvad I plejer at give.

    Det gælder både den langsomtvirkende insulin (basalinsulin) og den hurtigtvirkende insulin (måltidsinsulin/bolusinsulin).

    Skal dit barn være fysisk aktiv flere dage i træk, skal I sætte mængden af insulin ned for hele døgnet.
    Aktiviteten gør, at der kommer sukker ind i musklerne uafhængigt af insulinen, og det er derfor ikke altid nok at tage mindre insulin. Dit barn kan også være nødt til at spise ekstra.  

    Gode råd til insulin og aktivitet:

    • Blodsukker under 6 mmol/l:
      Giv langsomtvirkende kulhydrater inden aktivitet.
    • Blodsukker på 6-9 mmol/l:
      Godt udgangspunkt for at være aktiv.
    • Blodsukker på 10-15 mmol/l:
      Giv insulin for at regulere blodsukkeret inden aktivitetet.
    • Blodsukker på over 15 mmol/l:
      Giv insulin for at regulere blodsukkeret – vent med at begynde på aktivitet, til blodsukkeret er på vej ned, ellers kan det føles ubehageligt.

    Tip:

    Hvis blodsukkeret plejer at blive lavt ved fysisk aktivitet, skal du regulere mængden af insulin.

    • På pumpen kan du sætte en midlertidigt lavere basal.
    • Med pen kan du reducere den langsomtvirkende insulin på forhånd.

    Du kan også give mindre insulin til maden inden aktiviteten.

  • Blodsukker efter fysisk aktivitet

    + -

    Dit barn kan få lavere blodsukker efter at have været aktiv, uanset om blodsukkeret steg eller faldt under aktiviteten.

    Det forekommer 3-15 timer efter, dit barn har været fysisk aktiv.

    Hvis aktiviteten har været usædvanlig hård eller langvarig, eller dit barn ikke er vant til det aktivitetsniveau, kan blodsukkeret blive lavt i op til 24 timer efter aktiviteten.

  • Blodsukker og hård motion

    + -

    Har dit barn dyrket meget hård motion, kan blodsukkeret stige.

    Hvis blodsukkeret bliver ved med at være højt, skal du give dit barn en lille dosis ekstra insulin.

    Det er også godt, at barnet spiser mere for at fylde leverens depoter op igen.