Nu kan mennesker med diabetes i Region Hovedstaden også få gavn af PRO

Flere og flere mennesker med diabetes kommer til at stifte bekendtskab med behandlingsredskabet PRO – et spørgeskema om livet med diabetes – i deres behandling. Nu har Region Hovedstaden også indført spørgeskemaet som en fast del af mennesker med diabetes’ årsstatus-samtale. Diabetesforeningens forskningschef ser positivt på den stigende brug af PRO-spørgeskemaet.

Pro Region H
04. juni 2023 | Af Ninett Rohde Brandt, Foto: Region H nrb@diabetes.dk

Når samtalen falder på den bedste diabetesbehandling, er der to faktorer, der går igen i beskrivelserne af de gode eksempler: Brugerinddragelse og personlig behandling.

De to faktorer er også centrale elementer i det nationale behandlingsredskab PRO – et spørgeskema med ”Patient Rapporterede Oplysninger”, som personer med diabetes udfylder inden en samtale med deres behandler.

Flere behandlingssteder har allerede taget PRO i brug, og i starten af 2023 blev behandlingsredskabet en fast del af mennesker med diabetes' gang på ambulatorierne i Region Hovedstaden.

– I Region Hovedstaden arbejder vi blandt andet ud fra et mål om, at hvert behandlingsforløb i højere grad skal være tilpasset det enkelte menneskes hverdag og behov. Det gør vi, fordi der kan være stor forskel på, hvad der fylder, når man har en kronisk sygdom – hos nogle er det mest det fysiske, og hos andre er det mere det mentale, det vil sige det at leve med diabetes. Vi har besluttet at implementere brugen af PRO, fordi vi forventer, at spørgeskemaet er et godt afsæt for, at lægen eller sygeplejersken bedre kan tale om det, der er vigtigst for den enkelte, siger Nadja Ausker, enhedschef for Kvalitet, Forskning og Patientsikkerhed i Region Hovedstaden.

Alle personer med diabetes, der bliver behandlet på et ambulatorium i Region Hovedstaden, vil fremadrettet få tilsendt et PRO-spørgeskema på MinSundhedsplatform (MinSP) via deres e-boks 14 dage inden deres årsstatus-samtale. Region Hovedstaden understreger, at det derfor er vigtigt, at man sørger for, at ens kontaktoplysninger i MinSundhedsplatform er opdaterede.

I Diabetesforeningen ser forskningschef, Tanja Thybo, meget positivt på, at flere og flere behandlingssteder begynder at bruge PRO:

– Vi har i Diabetesforeningen selv bidraget i udviklingen af PRO-spørgeskemaet og ser det som et rigtig godt redskab til at optimere behandlingen. Spørgsmålene kommer hele vejen rundt om livet med diabetes, og spørgeskemaet er med til at fokusere samtalen mellem behandleren og personen med diabetes, så den sparsomme tid, der er til samtalen, bliver brugt på at tale om det, der fylder for den enkelte. Hvis vi skal i mål med, at Danmark skal have den bedste diabetesbehandling, skal vi tage udgangspunkt i hver enkelt person med diabetes' individuelle situation – og her er PRO et godt skridt på vejen, siger Tanja Thybo.

Læs artiklen: Der skal flere vinkler på samtalen