MIT DIABETESBLIV MEDLEM

"Jeg er et interessant tilfælde"

Maria Holkenfeldt Behrendt er ny rådgiver i Diabeteslinjen. Hun har haft type 1-diabetes, så længe hun kan huske og bruger både sine personlige erfaringer og uddannelse som psykoterapeut, når hun taler med dem, der ringer til hende.

Tekst: Helge Coroli Frandsen Foto: Claus Bjørn Larsen
Interviewet er bragt i medlemsbladet januar 2017

"Folk, der ringer ind til Diabeteslinjen, rækker en hånd ud for at få hjælp, og jeg er tilfreds, når dem, jeg taler med, er blevet beroliget, har fået en lille aha-oplevelse og har fået mod på at tage et skridt videre i deres liv med diabetes". Maria er rådgiver ved Diabeteslinjen

44-årige Maria Holkenfeldt Behrendt har haft type 1-diabetes, siden hun var halvandet år gammel – og det har altid været en besværlig en af slagsen, hvor hun ofte er besvimet på grund af hypoglykæmi (lavt blodsukker). Siden hun blev 25, har hun haft stærkt nedsat syn, og synsnedsættelsen er kun blevet værre med tiden.
– Jeg har også en søster, der har diabetes, men hendes diabetes opfører sig fuldstændig anderledes end min. Den er meget nemmere at styre, og hun har ikke haft nær de samme oplevelser med hypoglykæmi. Jeg har haft nogle vanvittige udsving og har altid været det, der hed “et interessant tilfælde”, så jeg har tit følt mig ensom, fortæller Maria, der er ny rådgiver i Diabetesforeningens telefonrådgivning Diabeteslinjen.
– Da jeg var yngre, havde jeg selv brug for at tale med nogen akut, når der opstod noget, der var svært for mig. Familie og venner er ikke altid nok, og det er ikke sjovt at være alene på de svære tidspunkter.

Rækker en hånd ud

Maria arbejder som kommunikationskonsulent i det offentlige og er i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på en uddannelse som psykoterapeut – en uddannelse, der har givet Maria mod på rollen som telefonrådgiver.
– Det er jo ikke altid, det er det problem, vi starter med, samtalen kommer til at handle om. Den kommer ofte til at handle om alle mulige andre ting. Det, folk kan få fra mig, er også, at jeg spørger ind til det, der ligger bagved det umiddelbare problem, siger Maria, der understreger, at hun går til folk med omsorg og medfølelse:
– Når man ringer ind med et problem, så har man jo ikke brug for nogen, der skælder én ud, råber ad én eller siger, man er en idiot. Folk, der ringer ind til Diabeteslinjen, rækker en hånd ud for at få hjælp, og jeg er tilfreds, når dem, jeg taler med, er blevet beroliget, har fået en lille aha-oplevelse og har fået mod på at tage et skridt videre i deres liv med diabetes.
Ring til Diabeteslinjen på 63 12 14 16.

Vil du gerne i kontakt med Diabeteslinjen? Læs her, hvordan du gør

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes