Proteinrige fødevarer

Protein

Protein påvirker ikke dit blodsukker i væsentlig grad, men bidrager med lige så mange kalorier som kulhydrat.

Proteinindtaget kan godt ligge højere end det normalt anbefalede, og vil ofte ske som en naturlig konsekvens hvis du gerne vil spise færre kulhydrater i din mad. Der er ikke fastsat nogen øvre grænse for, hvor meget protein man må spise om dagen, og det kan være svært at spise meget høje mængder af protein over en længere periode.

Hvis du har nyreproblemer, kan der være visse begrænsninger i forhold til indtag af protein. Du bør derfor tale med din behandler, inden du laver større ændringer i din kost.

Proteiner i kroppen

Protein er kroppens byggesten, og er bl.a. med til at vedligeholde muskelmassen, hormon- og enzymsystemer, m.m.

Proteiner er opbygget af små molekyler, kaldet aminosyrer. En del af disse aminosyrer kan kroppen ikke selv producere, og det er derfor nødvendigt at få dem tilført via kosten.

Animalske produkter, som kød, fisk, fjerkræ, ost, mejeriprodukter og æg, har et højt indhold af protein og er de største kilder til protein i danskernes kost, men vi kan også få tilstrækkelig mængde protein fra vegetabilske fødevarer, som tørrede bælgfrugter, fuldkornsprodukter og tofu. Hvis man spiser plantebaseret, er det især vigtigt at tænke på variation af ens proteinkilder.

Langt de fleste får dækket deres naturlige behov for protein via en varieret kost. Det er sjældent nødvendigt at tage tilskud af protein, medmindre du er småtspisende, undervægtig eller svært syg.

Grønne proteiner

Grønne proteiner

Her kan du få inspiration til retter med grønne proteiner. De er både sunde og gode for klimaet!