Error loading MacroEngine script (file: DiabetesOpenGraphTags.cshtml) Error loading MacroEngine script (file: DiabetesFacebookMacro.cshtml)
MIT DIABETESBLIV MEDLEM

En god madpakke

Hos mange børnefamilier er madpakker en uundgåelig hverdagsrutine, som nogle ser som en lidt sur pligt. Men ikke desto mindre er en sund og mættende madpakke vigtig. Mange børn tilbringer mange timer uden for hjemmet, og her skal madpakken bidrage til, at de kan koncentrere sig og holde deres blodsukker i nogenlunde balance.

Her på siden har vi samlet en række råd og tips til, hvordan du laver en lækker, nærende og alsidig madpakke.

Du finder opskrifter nederst på siden.

Når du handler ind til madpakken

    • Vælg rugbrød, fuldkornsbrød eller fuldkornsboller til madpakken. Du kan med fordel vælge varer med Nøglehulsmærket og/eller Fuldkornsmærket.
    • Køb små portionspakninger med fisk, som dit barn kan åbne og lægge på brødet, når han/hun skal spise. På den måde undgår du, at hele madpakken lugter/smager af fisk.
    • Vælg pålæg med højst 10 % fedt.
Skinkesalat på fuldkornsbrød

Brug rester fra aftensmaden i madpakken

  • Kog ekstra grøntsager, du kan blande i pasta- eller rissalaten eller en ekstra majskolbe at gnave af.
  • Kog ekstra fuldkornspasta eller -ris, så du hurtigt kan blande en pasta- eller rissalat til madpakken (Hold salaten kold ved at blande frosne grøntsager i. Skyl grøntsagerne i koldt vand først.).
  • Lav nogle små frikadeller, hvis I får frikadeller til aftensmad og brug dem i madpakken.
  • Lav nogle ekstra kyllingelår, og brug dem i madpakken.
  • Minipizza eller tærte kan også være en lækker overraskelse sammen med kogte/rå grøntsager eller råkost.

Gør madpakken spændende med små overraskelser

  • Det er nemt med et hårdkogt æg i madpakken. Skriv evt. en kærlig hilsen på æggeskallen eller tegn en tegning, der får dit barn til at smile.
  • Små spyd med f.eks. peberfrugt, agurk, cherrytomater og oliven er sjove, indbydende og lige til at sætte tænderne i.
  • Du kan gøre de traditionelle rugbrødsmadder mere spændende ved f.eks. at pynte med rødbeder eller agurker formet som hjerter, stjerner eller blomster. Pak evt. pynten ind for sig selv, så maden ikke bliver ”våd”. Alternativt kan du lade pynten dryppe af på et stykke køkkenrulle, inden du lægger den på maden.
  • Stik rugbrødet ud med små kageforme.

Tips

20 lette - til det lille måltid

Billede mangler

Du kan finde inspiration til mellemmåltider i vores pixi-kogebog "20 lette - til det lille måltid".  I bogen får du idéer til sundere og varierede mellemmåltider.

Se kogebogen i netbutikken

  • Spørg dit barn, hvad han/hun kunne tænke sig at spise,og inviter dem med til at lave madpakken.
  • Hvis du har bagt boller, så skær dem igennem, inden du fryser dem ned. På den måde kan du smøre bollerne frosne og dermed holde madpakken kold.
  • Lav evt. flere små pakker med mad, så dit barn ikke behøver have hele madpakken frem, hver gang han/hun er sulten. Ofte er der også behov for mad til mellemmåltider eller eftermiddagsmad.
  • Ofte gider større børn ikke have rugbrødsmadder med i madpakken - men vil måske gerne have sandwich, burgerboller og lignende med. Vælg en variant med et højt indhold af fuldkorn. Suppler evt. med smurt rugbrød, der står klar i køleskabet, når den dit barn kommer hjem fra skole.

Gi' madpakken en hånd - fem gode huskeråd

Fødevarestyrelsen (Alt om kost - "Gi madpakken en hånd") har opstillet nogle huskeregler til at lave en sund og varieret madpakke:

  • Grønt - snackgrønt, salat eller som pålæg
  • Brød - helst rugbrød eller fuldkornsbrød
  • Pålæg - kylling, ost eller æg
  • Fisk - mindst én slags fisk
  • Frugt - det friske og søde

Det gode ved rådene er, at de er ens for alle, uanset om du er mand, kvinde, barn eller voksen. Rådene lever op til de 10 officielle kostråd.

Du kan læse mere på Fødevareministeriets "Gi' madpakken en hånd"

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes