MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Færre kulhydrater

Helle Okholm 42 år, fik konstateret type 1-diabetes i 1993. Hun er IT-specialist og bor i Ry. Helle har fået mere kontrol over sit blodsukker ved at spise færre kulhydrater.

Derfor skar jeg ned på kulhydraterne

“Jeg har altid syntes, det var meget svært at styre kulhydraternes virkning på blodsukkeret. Hvidt brød uden smør virker på én måde, mens pizza med ost og olie fungerer på en anden. Før endte jeg tit med at regne forkert og tage for meget eller for lidt hurtigtvirkende insulin til måltiderne, og så stod jeg pludselig med et enten for højt eller for lavt blodsukker og skulle til at regulere det igen.

"Den største udfordring ved at spise færre kulhydrater er omgivelsernes forventninger til, at man tager rigeligt af det hele på tallerkenen, når man er til sammenkomster. Jeg har ofte fået kommentarer som “husk kartoflerne” eller “spis lige brød til”. Mange er bare opdraget med, at man skal spise tre kartofler til en frikadelle". Foto: Martin Bubandt
Min aftensmad i dag: Frikadelle med sojapasta og en salat af avocado, mozzarella og tomat.

Derfor begyndte jeg lidt efter lidt at eksperimentere med at spise færre kulhydrater. Da jeg i 2016 fik en FreeStyle Libre-sensor, blev sammenhængen mellem brød, ris, pasta og kartofler og højt blodsukker endnu tydeligere for mig. Det gav mig blod på tanden til stort set at fjerne de madvarer fra min kost. I dag er sojapasta i stedet blevet fast inventar i mit køkkenskab, og mit køleskab er godt fyldt op med grøntsager.

Min grovbirkes lørdag og søndag morgen nyder jeg dog stadig med største fornøjelse. Der skal være plads til undtagelser, så det ikke bliver for surt”.

Sådan virker det på min krop

“Jeg oplever, at det er nemmere at styre blodsukkeret og undgå store udsving, efter jeg er begyndt at spise færre kulhydrater. Der er så mange andre forhold, der kan påvirke blodsukkeret ud over mad som for eksempel stress, træthed, for lidt søvn og motion. Derfor har det været rart for mig, at nogle af kulhydraterne er taget ud af det besværlige regnestykke.

Tidligere var jeg ofte bekymret for senkomplikationer. Særligt var jeg meget bange for at
blive blind, miste mine fødder eller få hjertekar-sygdomme. Jeg tænkte på det hver gang, jeg målte et for højt blodsukker. De bekymringer fylder ikke særligt meget mere, for nu har jeg i endnu højere grad kontrol over blodsukkeret, og jeg føler mig mere tryg”.

Det spiser jeg på en typisk dag

Morgenmad: Stenalderbrød med ost og tomat til. Stenalderbrødet bager jeg typisk af en færdig blanding, som jeg pifter op med lidt flere nødder.
Frokost: Stenalderbrød med mørk pålægschokolade. 
Aftensmad: Pasta med kødsovs, hvor jeg laver sojapasta eller køber en nem coleslaw i supermarkedet til mig selv og koger almindelig pasta til børnene. Ved andre almindelige hverdagsretter skifter jeg kartofler, ris eller pasta ud med alternativt tilbehør.
Mellemmåltider: En halv figenstang eller et stykke chokolade til eftermiddag, hvis blodsukkeret er på vej ned. Lidt skyr med nødder som aftensnack. Det giver mig et stabilt blodsukker til natten.

Den største udfordring ved at spise færre kulhydrater…

…er omgivelsernes forventninger til, at man tager rigeligt af det hele på tallerkenen, når man er til sammenkomster. Jeg har ofte fået kommentarer som “husk kartoflerne” eller “spis lige brød til”. Mange er bare opdraget med, at man skal spise tre kartofler til en frikadelle.

Tekst: Stine Mørkeberg, artiklen er bragt i medlemsbladet Diabetes, februar 2019 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes