MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Sense

Michael Elgaard, 51 år, fik konstateret type 2-diabetes i 2014. Han er IT-chef, og bor i Brønshøj. Han spiser efter Sense-metoden, og det synes han virkelig er nemt.

Derfor begyndte jeg at spise efter Sense

“Jeg var til årlig kontrol hos min praktiserende læge. Sekretæren, som er sygeplejerske, sagde til mig: “Ja Michael, du vejer for meget, men det ved du jo godt”. Det var præcis det rigtige, hun sagde, for hun sagde ikke meget mere – andet end, at jeg kunne prøve at melde mig ind i en facebookgruppe for Sense, hvis jeg havde lyst til at tabe mig. Jeg kunne huske, at jeg havde set TV-programmet “En kur der dur”, hvor Sense vandt. 

“Jeg har spist efter Sense i et år. Da jeg begyndte, vejede jeg 143 kilo. I dag vejer jeg 106. Jeg fik insulin, Victoza, Jardiance og metformin. I dag får jeg kun en enkelt metformin dagligt. For at være på den sikre side, for mit blodsukkerniveau er normalt." Foto: Martin Bubandt
Min frokost i dag: 1 grovbolle (kulhydrat), 1 håndfuld rejer (protein), 2 håndfulde gulerødder, hakket spinat, tomater og asparges (grønt) og 2 spsk. hvidløgs- og avocadodressing (fedt).

På vej hjem i bilen tænkte jeg, at nu er det nok. Det føltes, som om det nærmest var sidste chance for at komme videre, tabe mig og få det bedre. Nej, jeg vil sateme ikke være sådan en, der ligger og har det dårligt og får koldbrand i benet. Niksen. Nu skal det være. Da jeg kom hjem til min kone, sagde jeg: “Jeg skal tabe mig, og det skal være nu”. Hun sagde: “Jeg støtter dig”. Og så gik vi begge to i gang. Det bedste, der er sket, er, at min kone også ville være med”.

Sådan virker det på min krop

“Jeg har spist efter Sense i et år. Da jeg begyndte, vejede jeg 143 kilo. I dag vejer jeg 106. Jeg fik insulin, Victoza, Jardiance og metformin. I dag får jeg kun en enkelt metformin dagligt. For at være på den sikre side, for mit blodsukkerniveau er normalt. Jeg har droppet alt stort set, hvad der hedder kage og slik og altså store mængder af kulhydrater. Men det har slet ikke været svært. Det er nemt, virkelig nemt! Jeg har fået et helt andet liv og kan gå i normale tøjbutikker som Tøjeksperten i stedet for Store Robert. Det er lækkert og en kæmpe glæde! Men det største er at slippe for diabetessymptomer og medicin. For pokker da!”

Det spiser jeg på en typisk dag

Morgenmad: Fuldkornsrugbrød med mager ost (13 %). Hertil noget grønt.
Frokost: Jeg har buffet på mit arbejde og vælger som regel 2 håndfulde grønt fra salatbaren eller rodfrugter, 1 håndfuld kød og 1 lille håndfuld brød eller pasta. De 2-3 spsk. fedt får jeg enten fra dressing til salaten, fra pesto eller hummus.
Aftensmad: Stegt flæsk med persillesovs er et godt eksempel på hverdagsmad. Jeg spiser, hvad der svarer til 2 håndfulde revne gulerødder (grønt), 1 håndfuld stegt flæsk (protein), 1 kartoffel (kulhydrat) og 3 spsk. persillesovs (fedt). Eller svensk pølseret, der mest består af blomkål og gulerødder, men det smager, som det skal!

Den største udfordring…

...Jeg synes slet ikke, der er nogen. De opskrifter, som man får fra Sense, er meget lækre og en stor motivationsfaktor og til inspiration. Nogle gange går min kone og jeg i byen og spiser, som vi gjorde tidligere, men så har vi det faktisk dårligt bagefter. Her er det vigtigt at trykke på “pyt-knappen” og komme videre til næste måltid.

Tekst: Stine Mørkeberg, artiklen er bragt i medlemsbladet Diabetes, februar 2019

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes