MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Frikadeller

I en undersøgelse om danskernes madvaner fra 2018, viser det sig, at frikadeller er i top 10 over de retter, der havner på spisebordet en hverdagsaften.

Svin, kalv, fisk eller grønt?

Der kan være diskussioner om, hvad frikadellen skal være lavet af, og hvor nogen sværger til gode gammeldags frikadeller af svinekød, vælger andre at blande en fars af kalv- og svin. Frikadeller kan dog laves på et utal af måder, og behøver ikke altid bestå af svine- eller kalvekød. Du kan bl.a. prøve dig frem med kylling, oksekød eller hakket fisk – eller køre den vegetariske linje.

Tilbehøret kan varieres i det uendelige, og frikadeller der er til overs, kan du gemme til frokost dagen efter, og spise kolde på rugbrød eller som en hapser.

Tænk over fedtstoffet

Vælg plantefedt, såsom flydende margarine eller planteolier, når du skal stege dine frikadeller. Tag dem af panden lige så snart de er færdige, så undgår du at de suger ekstra fedtstof til sig.
Vælg kød med maks. 10 % fedt per 100 gram.

Herunder får du 6 spændende opskrifter på, hvordan du kan variere den klassiske frikadelle, når den lander på dit spisebord næste gang.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes