MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Hvad er fuldkorn?

Definition

Fuldkorn betyder, at man bruger hele kornet. Også kimen og skaldelene, hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder.

Fuldkorn kan både være hele og forarbejdede kerner – for eksempel knækkede, skårne eller malet til fuldkornsmel. Det vigtige er, at alle dele af kernen er taget med – også skaldelene og kimen. Det er nemlig her de fleste af vitaminerne, mineralerne og kostfibrene findes.Fuldkorn

Fuldkorn _logoDet orange fuldkornslogo er til for dig som forbruger, så du hurtigt og nemt kan finde de produkter, som har et højt indhold af fuldkorn samt et lavt indhold af sukker og salt. Fuldkorn optræder i mange forskellige produkter, og du vil opdage, at du har mange muligheder for at få mere fuldkorn ind i din hverdag.

Tips til mere fuldkorn i hverdagen

Diabetesforeningen har spurgt fire medlemmer om deres erfaringer med fuldkornsprodukter. Her giver de deres tips til, hvordan de får mere fuldkorn ind i hverdagen.

Slip fantasien løs og kom i gang
Arne Jensen er motivationsgruppeindtruktør i Region Syd og fortæller:
- Den eneste ulempe ved fuldkorn er, at man bliver afhængig af det!

Arne er blevet så vant til den gode følelse af mæthed, som fuldkorn giver ham, at han nu helst vil undgå produkter uden fuldkorn. 

Det er ikke kun i bagværk, du finder fuldkorn. Du finder også fuldkorn i produkter som bulgur, perlerug, byg, spelt osv.

- Jeg synes, at den bedste måde at få fuldkorn ind i hverdagen, er som tilsætning oven på salater, bare nogen skefulde gør en forskel. Skal de knase, kan du riste dem lidt på en pande og evt. blande dem sammen med lidt nødder og mandler, siger Arne Jensen.

Kyllingebryst Med Bulgursalat

Ud med myterne og ind med fuldkorn
Også Birthe Henneberg Haugsted, motivationsgruppeinstruktør i Region Syd, deler gerne ud af sine tips. Birthe har ikke selv diabetes, men hendes mand har type 2-diabetes, og derfor ønsker Birthe en hverdag med synd mad.

- Mange siger, at de mange kerner gør brødet tørt, så det gider de ikke at spise, fortæller Birthe.

Men når kursisterne på Birthes motivationsgruppehold prøver opskrifterne med fuldkorn, synes de alligevel, det er spændende at prøve noget nyt og lækkert.

En af myterne omkring fuldkorn er, at det skal være hele kerner, der indgår i produktet. Det passer ikke. Fuldkornsprodukter indeholder alt fra selve kornet, men kornet kan være malet lige så fint, som man vil, som det ses i f.eks. hvid hvede.

Et fuldkornsbrød kan derfor godt være både blødt, saftigt og uden hele korn. Erstatter du noget af det almindelige hvedemel med fuldkornsmel, er du allerede godt på vej til at få mere fuldkorn ind i din hverdag.

Se Birthes opskrift "boller med hvid-hvedemel"

Se Birthes opskrift "flettet brød"

Fuldkorn ved frokostbordet
Hanne Madsen er motivationsgruppeinstruktør i Region Hovedstaden, og hun får mere fuldkorn ind i hverdagen ved at spise rugbrød med et højt indhold af fuldkorn til frokost. Hanne bager ofte, og hun har sin egen opskrift på rugbrød.

Se Hannes opskrift på rugbrød

Mangler du inspiration?
Vibeke er motivationsgruppeinstruktør i Region Midtjylland. Vibeke fortæller:
- I min motivationsgruppe bruger vi Diabetesforeningens kogebog "Fuldkorn - der frister". Opskrifterne er lækre og ligetil og en god inspirationskilde til at få mere fuldkorn ind i hverdagen.

Fuldkorn Der Frister

 

 

Læs mere om kogebogen "Fuldkorn - der frister"


Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes