MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Kåltema

Efterår er sæson for de lækre kål som hvidkål, grønkål, rosenkål, savojkål og rødkål. Kål er sundt, en billig spise, mætter godt og indeholder kun få kalorier/kilojule. Kål indeholder også mange vitaminer, mineraler og antioxidanter. 

De nævnte typer af kål har et højt indhold af kostfibre, der fylder og mætter. En stor del af kostfibrene er vandopløselige kostfibre, der kan være med til at stabilisere blodsukkeret og holde kolesterolet i blodet nede. Kål har dermed rigtig mange fordele.

Rødkål

Kål kan give luft i maven

Kål indeholder svovlforbindelser, der bl.a. kan give luft i maven. Nogle kan bedre fordøje tilberedt kål frem for rå kål. Det er også godt at tygge kålen godt, da det letter fordøjelsen. Hvis du drikker masser af vand til kålen, kan det hos nogle også afhjælpe generne med luftgener.

Hvordan tilbereder jeg kålen?

Du kan spise kålen rå eller tilberedt. Du kan fx bage, koge, dampe eller lynstege dem. Bland fintsnittet eller revet kål i kødretterne, kødsovsen og frikadellerne.

Nedenunder finder du en række lækre opskrifter med kål.

Velbekomme!

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes