MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Kåltema

Efterår er sæson for de lækre kål som hvidkål, grønkål, rosenkål, savojkål og rødkål. Men vi kan også stadig købe broccoli, blomkål og spidskål, der har højsæson om sommeren.

Hvorfor er det godt at spise kål?

Et af de nye officielle kostråd hedder: Spis frugt og mange grøntsager. Mindst halvdelen anbefales at være som grøntsager dvs. mindst 300 g grøntsager om dagen. Kål er et godt valg som en del af grøntsagerne, da kål bl.a. mætter godt og kun indeholder få kalorier/kilojoule.

De nævnte typer af kål har et højt indhold af kostfibre, der fylder og mætter. En stor del af kostfibrene er vandopløselige kostfibre, der kan være med til at stabilisere blodsukkeret og holde kolesterolet i blodet nede.

Kål indeholder også mange vitaminer, mineraler og antioxidanter.

Rødkål

Hvad er ulemperne ved at spise kål?

Kål indeholder svovlforbindelser, der bl.a. kan give luft i maven. Nogle kan bedre fordøje tilberedt kål frem for rå kål. Det er også godt at tygge kålen godt, da det letter fordøjelsen. Hvis du drikker masser af vand til kålen, kan det hos nogle også afhjælpe generne med luftgener.

Hvad er fordelene ved at spise kål?

Ud over at kål er sundt, er det billigt og kan holde sig længe i køleskabet.

Så der er al mulig grund til at gøre kål på kålen!

Hvordan tilbereder jeg kålen?

Du kan spise kålen rå eller tilberedt. Du kan fx bage, koge, dampe eller lynstege dem. Bland fintsnittet eller revet kål i kødretterne, kødsovsen og frikadellerne.

Nedenunder finder du en række lækre opskrifter med kål.

Velbekomme!

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes