MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Madpakke

En sund og mættende madpakke er vigtig. Vi tilbringer tilbringer mange timer uden for hjemmet, og her skal madpakken bidrage til, at vi kan koncentrere os og holde blodsukkeret i nogenlunde balance. Men madpakker er for mange af os en uundgåelig hverdagsrutine, hvor kreativiteten i perioder kan svigte. Ikke desto mindre kan du variere din og familiens madpakker i en uendelighed.

Her på siden har vi samlet en række råd og tips til, hvordan du laver en lækker, nærende og alsidig madpakke.

Du finder opskrifter nederst på siden.

Når du handler ind til madpakken

  • Vælg rugbrød, fuldkornsbrød eller fuldkornsboller til madpakken. Du kan med fordel vælge varer med Nøglehulsmærket og/eller Fuldkornsmærket.
  • Køb små portionspakninger med fisk, som dit barn kan åbne og lægge på brødet, når han/hun skal spise. På den måde undgår du, at hele madpakken lugter/smager af fisk.
  • Vælg pålæg med højst 10 % fedt.
Skinkesalat på fuldkornsbrød

Brug rester fra aftensmaden i madpakken

  • Kog eller grill ekstra grøntsager, du kan blande i pasta- eller rissalaten eller en ekstra majskolbe at gnave af.
  • Kog ekstra fuldkornspasta eller -ris, så du hurtigt kan blande en pasta- eller rissalat til madpakken (Hold salaten kold ved at blande frosne grøntsager i. Skyl grøntsagerne i koldt vand først.).
  • Lav nogle små frikadeller, hvis I får frikadeller til aftensmad og brug dem i madpakken.
  • Lav nogle ekstra kyllingelår, og brug dem i madpakken.
  • Minipizza eller tærte kan også være en lækker overraskelse sammen med kogte/rå grøntsager eller råkost.

Gi' madpakken en hånd - fem gode huskeråd

Laver du en sund og varieret madpakke? Fødevarestyrelsen giver dig her en håndfuld huskeregler, som kan være gode at have med ved køkkenbordet. Rådene gælder uanset om du er mand, kvinde, barn eller voksen, og lever op til de 10 officielle kostråd. 

  • Grønt - snackgrønt, salat eller som pålæg
  • Brød - helst rugbrød eller fuldkornsbrød
  • Pålæg - kylling, ost eller æg
  • Fisk - mindst én slags fisk
  • Frugt - det friske og søde

Du kan læse mere på Fødevareministeriets "Gi' madpakken en hånd"


Få inspiration til en sund og varieret madpakke i filmen

Lav små overraskelser til dine børn

  • Det er nemt med et hårdkogt æg i madpakken. Skriv evt. en kærlig hilsen på æggeskallen eller tegn en tegning, der bringer et smil frem.
  • Små spyd med f.eks. peberfrugt, agurk, cherrytomater og oliven er sjove, indbydende og lige til at sætte tænderne i.
  • Du kan gøre de traditionelle rugbrødsmadder mere spændende ved f.eks. at pynte med rødbeder eller agurker formet som hjerter, stjerner eller blomster. Pak evt. pynten ind for sig selv, så maden ikke bliver ”våd”. Alternativt kan du lade pynten dryppe af på et stykke køkkenrulle, inden du lægger den på maden.
  • Stik rugbrødet ud med små kageforme.

Tips

  • Spørg dit barn, hvad han/hun kunne tænke sig at spise, og inviter dem med til at lave madpakken.
  • Hvis du har bagt boller, så skær dem igennem, inden du fryser dem ned. På den måde kan du smøre bollerne frosne og dermed holde madpakken kold.
  • Lav evt. flere små pakker med mad, så dit barn ikke behøver have hele madpakken frem, hver gang han/hun er sulten. Ofte er der også behov for mad til mellemmåltider eller eftermiddagsmad.
  • Ofte gider større børn ikke have rugbrødsmadder med i madpakken - men vil måske gerne have sandwich, burgerboller og lignende med. Vælg en variant med Fuldkornsmærket og/eller Nøglehulsmærket. Suppler evt. med smurt rugbrød, der står klar i køleskabet, når den dit barn kommer hjem fra skole.

20 lækre mellemmåltider

I denne pixi-kogebog får du 20 opskrifter på lækre mellemmåltider, som alle tilfredsstiller den lille sult.

Køb kogebogen i netbutikken

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes