MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Man(d) skal jo have kød

Mænd skal have kød. Det hører vi jævnligt i rådgivningen.

Og selvfølgelig skal mænd have kød. Det skal kvinder og børn også. Men hvor meget kød har vi egentlig behov for?

Ifølge de officielle anbefalinger bør vi højst spise 500 gram tilberedt kød fra okse, kalv, svin og lam om ugen. Det svarer til to-tre middage og kødpålæg på en uge.

Men hvorfor tror mange så, at især mænd skal have mere kød?

Kød giver protein og dermed muskler, er et af svarene. Men langt de fleste er rigeligt dækket ind med proteiner gennem en varieret kost uden at spise meget kød. Og skal proteinerne give større muskler, skal der også trænes. Du får også protein fra fisk, fjerkræ, æg og bælgfrugter som bønner, linser og kikærter.

Kød mætter godt, er et andet svar. Men det gør bælgfrugter, fuldkornsbrød og grøntsager også. Især kål og rodfrugter.

Det smager godt. Ja. Og hvis du gerne vil have meget kød på tallerkenen, kan du evt. "strække" det. Det gør du ved at føje bælgfrugter, grøntsager, kogte kartofler eller havregryn til kødet. Det virker - og smager pragtfuldt. 

Prøv selv med de lækre opskrifter herunder. God appetit!

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes