MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Rabarber

Rabarber er en rigtig forårsbebuder. Rabarbersæsonen starter normalt i april og fortsætter til midt på sommeren, og faktisk kan du være heldig, at dine rabarber kommer igen i sensommeren.

De flotte røde stilke er bedst først på sæsonen, så de er rigtig gode nu. 

Er rabarber en frugt eller en grøntsag?

Det spørgsmål hører vores diætister i Diabetesforeningen ofte. Mange bliver overrasket over, at rabarber faktisk er en grøntsag, som du kan spise i ubegrænsede mængder. Indholdet af kulhydrat er så lavt, at det ikke medfører en stigning i blodsukkeret, medmindre du spiser meget store mængder.

100 g rabarber indeholder 3 g kulhydrat, ca. 4 g kostfibre og ca. 100 kJ. Derudover indeholder rabarbere forskellige mineraler og vitaminer - især vitamin A og C.

Hvad kan du bruge rabarber til?

Rabarber bliver traditionelt anvendt til kompot, rødgrød, rabarbersuppe og marmelade oftest i kombination med jordbær. Saft kogt af rabarber er også lækkert. Du kan evt. fryse den koncentrerede saft i isterningbakker eller en pose, så der er til et enkelt glas saft. Du kan fortynde og søde koncentratet, når du har tøet det op.

Du kan opbevare dine rå rabarber i køleskabet, eller du kan snitte stilkene og fryse dem

Opskrifter med rabarber

Herunder finder du forskellige opskrifter med rabarber. I nogle af opskrifterne har vi brugt rabarber i andre sammenhænge og/eller sammen med krydderier, som vi ikke så ofte forbinder med rabarber:

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes