MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Salt

Et af de officielle kostråd lyder: Spis mad med mindre salt. Det er på baggrund af, at danskerne generelt spiser for meget salt – dagligt får vi 8-10 g salt fra vores mad.
Anbefalingen fra DTU Fødevareinstituttet lyder på 5-6 g om dagen. Kvinder spiser i gennemsnit 7-8 g salt om dagen, mænd 9-11 g.

Læs Fødevareinstituttets notat "Salt og sundhed"

Kroppen bruger salt til mange forskellige livsvigtige processer, og det er derfor nødvendigt, at vi spiser salt. Vores behov er ca. 1,5 g pr. dag.

Salt indeholder natrium, hvilket øger blodtrykket, hvis du indtager for meget. Natrium binder vand i kroppen og ved et for stort indtag føres det over i blodbanen, hvor blodets fylde øges.  
Selv en lille reduktion af det daglige saltindtag har vist sig at have en positiv effekt i forhold til at sænke blodtrykket. Forskning viser, at mindre salt gavner både raske personer og personer, der allerede er i behandling for forhøjet blodtryk.

Det handler om at vænne dine smagsløg til smagen af mindre salt mad. Det er derfor en god ide at skære dit saltforbrug ned over tid. Hvis nedskæringerne er for drastiske, vil de fleste føle, at der mangler smag, men ved gradvist at nedsætte mængden af salt, kan smagsløgene vænne sig til en mindre saltsmag. Vær opmærksom på, at alder og rygning nedsætter smagssansen.



Har du gode saltvaner?

Tænker du over, hvor meget salt du får? 9 ud af 10 danskere får for meget salt. Bliv klogere på dine saltvaner med ny test, og få tips til, hvordan du nemt kan spise mindre salt i din hverdag.

 

Test: Har du gode saltvaner?

Hvor trykker skoen for dig?

Det salt du drysser på maden ved bordet eller i madlavningen er for de fleste ikke det store problem. Bidraget fra madlavning og bordsalt udgør gennemsnitlig kun 11-12 % af det totale saltindtag. Størstedelen af danskernes saltindtag kommer fra brød og kød og kødprodukter, herunder kødpålæg, men fx ost, færdigretter og lignende bidrager også med en del. Derfor er der god grund til at være opmærksom på de madvarer, vi får mest salt fra.

Vi danskere spiser i gennemsnit 9-11 gram salt om dagen. Det anbefales at spise maks. 5-6 gram salt om dagen, så mange af os kan med fordel skære ned på saltet. For meget salt i maden øger blodtrykket og påvirker andre faktorer, der øger risikoen for udvikling af hjerte-kar-sygdomme. Sparer du på saltet, falder dit blodtryk. Faldet er særlig stort, hvis du har for højt blodtryk, er overvægtig eller ældre.

Hvad kan du selv gøre?

Som forbruger kan du gå efter madvarer med mindre salt, når du køber ind og foretage ”smarte valg” i de daglige måltider.

Hvis du fx skifter dit traditionelle pålæg ud med rester fra aftensmaden kan du spare 1,7 gram salt. 

Tips til hvordan du kan spise mindre salt

  • Brug friske krydderurter og andre krydderier til at give din mad smag
  • Brug kraftige krydderier som hvidløg, chili, citrongræs og ingefær
  • Kog f.eks. laurbærblad, timian, løvstikke m.m. med, når du koger ris, bulgur, kartofler m.m., så kan du nedsætte mængden af salt
  • Smag på maden, inden du kommer salt på
  • Hav ikke saltbøssen stående på spisebordet

Læs mere i Fødevarestyrelsens pjece: Spis mad med mindre salt

Gode Saltvaner, Fødevarestyrelsen

 

Gå efter Nøglehulsmærket

Billede mangler

Du kan støtte dig til Nøglehulsmærket, når du køber ind. Fødevarer, der er mærket med Nøglehullet, lever nemlig op til fastsatte krav for indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre, og Nøglehullet er derfor en hjælp  til at vælge sundere. 

Du kan læse mere på noeglehullet.dk 

Specialsalte – sundere end almindelig salt?

Salt er salt, når det kommer til effekten på blodtrykket. De forskellige typer af salt, som bordsalt, Himalayasalt og havsalt indeholder forskellige mængder af mineraler, men hovedbestanddelen i alle typerne er natrium, og her ses der ingen betydelig forskel. Du opnår altså ikke en større sundhedsmæssig effekt ved at vælge en anden salt-variant. 

Der findes nogle saltprodukter på markedet, som har et lavere indhold af natrium. f.eks. Seltin. Det kan være et  alternativ til salt, forudsat at du ikke spiser det i større mængder end salt, for så forsvinder besparelsen af natrium. 

Danskernes Kostvaner 2011-2013

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes