MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Dagskostforslag

Generelt anbefales et vægttab på ca. ½ kg om ugen. Det betyder, at en dagskost bestående af ca. 5000 kJ/1200 kcal vil være passende for personer, der ikke er særlig fysisk aktiv. Hvis du er mere aktiv f.eks. arbejder fysisk eller motionerer mere eller vejer mere, kan du have behov for at spise mere.

Se et forslag til en dagskost på 5000 kJ/1200 kcal

Du får ca. 6000 kJ/1400 kcal, når du tilføjer, de mad- og drikkevarer, der er nævnt i afsnittet om variation under "Diabetes og vægttab". Mange taber sig, når de følger dette forslag. 

Opskrifter på let og lækker mad

Hvis du mangler ideer til den daglige madlavning, kan du købe minikogebogen "Let mad – til dig der vil tabe i vægt" i netbutikken.

Opskrifterne er udarbejdet ud fra mængdeangivelserne i forslaget til en dags kost på 5000 kJ/1200 kcal. Dvs. du får den rette energimængde til dagens måltider, når du vælger mad fra kogebogen. Der er bl.a. forslag til den varme mad i 4 uger.

Køb kogebogen "Let mad - til dig der vil tabe i vægt"

Sådan bliver det lettere at vælge de sundere varer, når du handler

Du kan med fordel vælge mad og drikke med Nøglehulsmærket eller/og Fuldkornsmærket. Mærkerne er din garanti for sundere produkter.

Fuldkorn _logo

 

 

Fuldkornsmærket


 


Noeglehulsmaerke

 

Nøglehulsmærket


 

Benyt vores indkøbskort

Anvend indkøbskortets anbefaligner, når du handler. Med kortet kan du få anbefalinger for indholdet i de enkelte varegrupper. Her står f.eks., hvor meget fedt der må være i en madvare.

Køb indkøbskortet i vores netbutik

Download indkøbskortet gratis

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes