Det er en god idé at have et godt overblik over din hverdag, når du har diabetes. Ofte er det, vi gør, så indgroet en del af os, at vi ikke lægger mærke til det.

Spiser du mon lige så sundt og varieret, som du går og tænker, at du gør? Eller er der plads til forbedringer? Hvor meget bevæger du dig egentlig i løbet af en dag?

Hjerte

Din egen diabetesdagbog

For at få overblik og vished omkring dine vaner kan du evt. starte din egen diabetesdagbog. Her kan du skrive ned, f.eks. hvad du spiser, hvornår du spiser, hvornår du bevæger dig og hvordan.

Download diabetesdagbog (1 dag)

Download diabetesdagbog (1 uge)

I din dagbog kan du f.eks. notere:

  • Spisevaner: Hvad spiser du, hvor meget, hvor ofte og hvornår
  • Drikkevare: Hvad drikker du, hvor meget, hvor ofte og hvornår
  • Motionsvaner: Hvor meget du bevæger dig. hvordan, hvor ofte og hvornår 
  • Hvor meget vand du drikker 
  • Hvor meget du evt. ryger 
  • Hvad der gør dig glad 
  • Hvad der motiverer dig 
  • Hvad der er svært 
  • Hvad der bekymre dig 
  • Hvad lykkes 
  • Hvad lykkes ikke 

Du bestemmer selv

Måske har du lyst til at skrive ned hver eneste dag. Måske en gang om ugen. Måske bare et par enkelte gange. Det vigtigste er, at du giver dig selv muligheden for at få øjnene op for, hvordan du egentlig lever dit liv.

Tag evt. dine noter med til lægen. Sammen kan I drøfte, hvilke vaner, der er gode og som du skal holde fast i og hvilke vaner, der kalder på en ændring.

Livsstilsændring skridt for skridt

Det kan være svært at ændre livsstil fra den ene dag til den anden. Nogen har det bedst med små skridt ad gangen, mens andre har det bedst med at starte et helt nyt liv fra den ene dag til den anden med helt nye vaner og rutiner.

Senest opdateret:
22-01-2015
Sideansvarlig
Mikala Dømgaard Analyse- og projektkonsulent, cand.scient. i folkesundhedsvidenskab