Særligt til fagpersoner
Hvordan skal du som leder eller medarbejder forholde dig, når et barn i din klasse eller børnehave har type 1-diabetes?
Hvordan skal du som leder eller medarbejder forholde dig, når et barn i din klasse eller børnehave har type 1-diabetes?
Et barn med diabetes må aldrig stå alene med at behandle svingende blodsukkertal, udregning og vurdering af kulhydrater i maden o.lign. Det er en voksens ansvar at støtte med at passe et barns diabetes – særligt for de yngste børn i dagtilbud og i skolen. Derfor anbefaler vi, at et barn har mindst én fast kontaktperson. Allerbedst er det, hvis der er flere omkring barnet, som kan afløse hinanden ved sygdom, ture eller omlægning i undervisningen.
Når et barn er i 11-12-års alderen, vil det være mere selvhjulpent og behøver muligvis ikke samme støtte som de yngre børn. Hvert år skal støtten til barnet vurderes individuelt i samråd med forældrene, lærere/pædagoger, ledelse og evt. kommunen.
Det gælder særligt for børn i dagtilbud og for de yngste skolebørn. Mange større skolebørn vil fortsat have brug for hjælp til at håndtere deres diabetes f.eks. i form af støtte og påmindelser om at måle blodsukker, når skoleskemaet afviger fra det sædvanlige, ligesom de kan få brug for ekstra tid til eksamener, da et svingende blodsukker kan påvirke præstationsevnen.