Højt blodsukker og type 2-diabetes
Når du har type 2-diabetes, kan højt blodsukker over længere tid øge risikoen for følgesygdomme. Derfor er målet at undgå og behandle højt blodsukker.
Når du har type 2-diabetes, kan højt blodsukker over længere tid øge risikoen for følgesygdomme. Derfor er målet at undgå og behandle højt blodsukker.
Når du har type 2-diabetes, vil du måske opleve, at dit blodsukker indimellem er for højt.
Symptomer på højt blodsukker (hyperglykæmi) er træthed, kvalme, mundtørhed, hyppig vandladning, tørst og kløe. Nogle kan også opleve synsforstyrrelser, hovedpine og udsving på humøret.
For højt blodsukker er en risikofaktor, fordi højt blodsukker over længere tid skader blodkarrene i kroppen – både de små i for eksempel øjne og nyrer og de store kar fx omkring hjertet.
Hvis du en enkelt gang måler for højt blodsukker, behøver du ikke at reagere. Sker det derimod på samme tidspunkt hver dag, eller varer det hele dagen, bør du tale med din behandler om det.
Det du spiser, og hvor aktiv du er har stor indflydelse på dit blodsukker. Du kan hjælpe til at holde dit blodsukker i normalområdet ved at:
Hvis du synes, at det er svært at holde dit blodsukker i det ønskede område, selvom du ændrer på dine kost- og motionsvaner, kan det være en god idé at tale med din behandler, om der er andet, du kan ændre på i behandlingen af din diabetes.
Få råd og vejledning
Ring til vores diabetessygeplejerske, hvis du har spørgsmål om blodsukker og måling med type 2-diabetes
Ring 63 12 14 16
Ring 63 12 14 16