Forebyggelse Type2

Du kan forebygge type 2-diabetes

Type 2-diabetes kan i nogle tilfælde udskydes eller helt forebygges ved at være regelmæssig fysisk aktiv og undgå overvægt – afhængigt af hvor genetisk disponeret, du er.

Test din risiko

Type 2-diabetes er den type diabetes, der rammer flest mennesker.

Jo før du opdager type 2-diabetes, des bedre, fordi du med den rette behandling kan bremse sygdommen og udviklingen af de alvorlige følgesygdomme. Risikofaktorer som alder, arvelighed og etnicitet kan du ikke gøre noget ved, men dine kost- og motionsvaner kan hjælpe dig til at mindske din risiko for at udvikle type 2-diabetes.

Hvis du ved, at du har type 2-diabetes i familien, eller hvis du har haft graviditetsdiabetes, bør du jævnligt få tjekket dit langtidsblodsukker hos lægen.

Kan Type 2 Forebygges Forside

Kan du forebygge type 2-diabetes?

Svaret er ja. Download pjecen og se, hvad du kan gøre for at forebygge type 2-diabetes.

Hvad er prædiabetes?

Prædiabetes er forstadiet til type 2-diabetes. Når du har prædiabetes, har du enten forhøjet fasteblodsukker eller forhøjet blodsukkerindhold. Værdierne er for høje til at blive betragtet som normale. De er imidlertid endnu ikke så høje, at din læge kan stille diagnosen type 2-diabetes.

Én ud af fem, af de personer der har prædiabetes, vil udvikle type 2-diabetes indenfor 5 år. Udvikler din prædiabetes sig til type 2-diabetes, går den ikke væk igen. Type 2-diabetes er en kronisk sygdom.

Hvornår har man prædiabetes?

Hvis du er i tvivl, om du har prædiabetes, er det en god ide at få taget nogle prøver hos din læge. Du har prædiabetes, hvis dine værdier ligger inden for disse områder:

  • Fasteblodsukker: 6,1-6,9 mmol/l
  • Blodsukker efter sukkerbelastningstest: 7,8-11,1 mmol/l
  • Langtidsblodsukker (HbA1c): 42-47 mmol/mol

Det skønnes at 480.000 danskere har prædiabetes.

Hvis du er i risiko eller har prædiabetes

Hvis du er i risiko for at udvikle type 2-diabetes, anbefaler vi, at du får målt dit blodsukker hos din læge. Symptomerne på type 2-diabetes er nemlig svage og udvikler sig langsomt over måneder og år.

Når du har fået konstateret prædiabetes, har du mulighed for at forebygge eller udskyde, at det udvikler sig til type 2-diabetes. Det kan du gøre ved at være regelmæssig fysisk aktiv og undgå overvægt.

Med en tidlig diagnose har du en god chance for at passe på dig selv. Du kan hurtigere komme i den rigtige behandling og undgå følgesygdomme.

Nordisk kost råvarer

Få inspiration til din mad

Find inspiration til din madlavning og læs de diabetesvenlige kostråd.

Gå på opdagelse i opskrifttemaerne

Læs de fem diabetesvenlige kostråd

Cykling (1)

Få tips til motion

Find generelle råd og konkrete øvelser, som kan hjælpe til en mere aktiv hverdag. 

Få inspiration til øvelser

Læs mere om motion og type 2-diabetes