Lemtorpskolen modtager ’Trygt Børneliv Prisen’
Der er en klar plan, som bliver kommunikeret tydeligt i børnehøjde. Og personalet gør sig mange pædagogiske overvejelser om, hvordan diabetes kan fylde mindst muligt for 6-årige Thøger Thordal Johannesen. Lemtorpskolen i Lemvig modtager Diabetesforeningens ’Trygt Børneliv Pris’, fordi skolens ledelse, lærere og pædagoger formår at skabe en tryg dag med diabetes.
Plakater om højt og lavt blodsukker hænger i klasselokalet, og det er altid synligt for 6-årige Thøger Thordal Johannesen, hvilken voksen der kan se hans blodsukkerværdier på mobilen. Den der har ansvaret for Thøgers diabetes, har nemlig et lyserødt armbånd på.
Det er blot nogle af de tiltag, som lærere og pædagoger fra Lemtorpskolen i Lemvig har gjort for at skabe en tryg skoledag for Thøger, der har type 1-diabetes og går i 0. klasse. Og nu er skolen indehaver af Diabetesforeningens ’Trygt Børneliv Pris’. En pris, der skal sætte fokus på god diabeteshåndtering i skole- og dagtilbud.
Det er Thøgers forældre, Nanna og Andreas Thordal Johannesen, der har indstillet indskolingen på Lemtorpskolen til ’Trygt Børneliv Prisen’. De var med til at uddele prisen på skolen sammen med Thøger. Prisuddelingen blev fejret med uddeling af klementiner, pebernødder og chokoladejulemænd til hele 0. A.
- Vi føler os så trygge i, at skolen varetager Thøgers diabetes, og derfor var det også rigtigt rørende at være med til at uddele prisen, vi blev helt stolte på personalets vegne. Ligesom vi kunne se, at Thøger voksede en halv meter i stolthed over at være med til at give prisen til de voksne, siger Nanna Thordal Johannesen, der er mor til Thøger og sammen med sin mand har indstillet Thøgers lærere og pædagoger til prisen.
Rørt og beæret
En anden, der var rørt, men også beæret, var en af prismodtagerne, nemlig Maria Krogh-Rosenberg, der er børnehaveklasseleder på Lemtorpskolen. Hun har sammen med sine kollegaer været med til at sikre, at Thøger har fået en tryg skolestart med diabetes.
- Vi blev mega overraskede, beærede og rørt over at modtage prisen. Det her er resultatet af et super godt samarbejde hele vejen igennem med Thøgers forældre, siger Maria Krogh-Rosenberg og fortsætter:
- Vi synes jo bare, at vi har tænkt på Thøger, og hvad vi kan gøre, for at hjælpe ham allerbedst – vi kunne ikke gøre det, vi gør nu, hvis vi ikke havde haft forældrenes og ledelsens opbakning.
Alle har været løsningsorienteret
- Skolen har fra dag ét kunne sætte sig i vores sted. Jeg tror altid, at man som forælder har lidt ondt i maven, når man afleverer sit barn med diabetes. Men her har samarbejdet og kommunikationen med skolen givet stor tryghed. De har været ligeså løsningsorienteret, som vi har, siger Andreas Thordal Johannesen.
Nanna Thordal Johannesen fortæller, at de har oplevet at personalegruppen på skolen har udvist gå-på-mod, arbejdsomhed og åbenhed, og gjort mere end man kunne forestille sig.
Få støttetimer fra kommunen
Lemvig Kommune bevilligede 10 støttetimer til Thøger, da han begyndte i skole i august i år. Både forældre og lærere er enige om, at det langt fra er tilstrækkeligt til at dække den daglige diabeteshåndtering. Skolen har derfor været nødsaget til at lede i eget budget for at finde midler til at løfte opgaven – så der i størstedelen af skoledagen er to voksne i klassen.
- Det er simpelthen så vigtigt, at der er støttetimer nok. Børn som Thøger er alt for små til at stå med ansvaret for deres diabetes. Og for os lærere og pædagoger kræver det også enormt meget at holde øje med og regulere blodsukkeret, samtidig med at du skal være der for alle de andre børn, siger Maria Krogh-Rosenberg, der er børnehaveklasseleder på Lemtorpskolen.
Og det at skabe en tryg skoledag med diabetes er afgørende for børns trivsel.
- Børn er ikke kognitivt udviklet til at skulle problemløse på det niveau, som diabetes kræver. Børn har derfor brug for trygge og tydelige voksne, der udstråler ro – og at der er styr på det. Det smitter af på børnene og skaber grobund for trivsel og udvikling, siger Ida Astrup Jørgensen, der er børne- og ungekonsulent i Diabetesforeningen.
Hvorfor vandt Lemtorpskolen?
Ida Astrup Jørgensen har været med til at læse alle indstillingerne til prisen igennem – og også været med til at udvælge prismodtageren og for hende at se, gør de noget særligt i Lemvig.
- Lærere og pædagoger har en klar plan for Thøgers diabetesbehandling, som de formår at kommunikere tydeligt i børnehøjde. Samtidig gør de sig mange pædagogiske overvejelser om, hvordan de kan få Thøgers diabetes til at fylde mindst muligt, så han er frigivet til at være barn og kan lege som de andre – uden at blive åndet i nakken af en voksen, siger Ida Astrup Jørgensen.
Ud over diabetes-plakater i klasseværelset og et synligt diabetesarmbånd til den der har ansvaret for diabetes, har skolen bl.a. lavet oversigtsskemaer med billeder, så det er tydeligt, hvem der er gårdvagt i frikvarterne. Og Thøger har en tracker på sin diabetestelefon, så den diabetesansvarlige hurtigt kan se, hvor han er på legepladsen, når han får lavt blodsukker.
Desuden fortæller Thøgers forældre, at Diabetesforeningens Roadshow ’Ung med diabetes’ har været forbi på skolen for at fortælle eleverne i 0., 3. og 7. klasse om diabetes, da der på hver af disse klassetrin også er et barn med diabetes.
- Alle de tiltag betyder, at vi og Thøger ikke skal bekymre os om, hvem der nu har ansvaret og hjælper ham med hans diabetes. Selv de allermindste tiltag i hverdagen kan gøre en verden til forskel for et barn med diabetes – og forældrene, fortæller Nanna Thordal Johannesen.