Hjemmetest finder skjult type 2-diabetes
Et studie fra Diabetesforeningen viser, at en simpel hjemmetest kan finde mennesker med type 2-diabetes, som ikke ved, de har sygdommen. Nu er resultaterne optaget i et stort internationalt tidsskrift. Det styrker kampen for national screening.
Tænk hvis man kunne opdage type 2-diabetes, før kroppen tog skade. Før man fik problemer med hjerte, øjne eller nyrer.
Det kan man faktisk, hvis man sender hjemmetest ud til mennesker over 50 år, som ikke har fået målt deres blodsukker længe. Det viser et studie fra Diabetesforeningen, der netop er blevet optaget i et anerkendt internationalt tidsskrift.
I studiet "Spotted" sendte Diabetesforeningen en test ud til 8.000 borgere mellem 50 og 75 år, som ikke havde fået målt deres langtidsblodsukker hos lægen i to år. 38 procent sendte en blodprøve retur.
1,7 procent havde type 2-diabetes uden at vide det. Over 10 procent havde tegn på høj risiko for at udvikle sygdommen, det vil sige forstadier til diabetes.
Personer med forhøjet blodsukker fik direkte besked og kunne hurtigt gå videre til læge og behandling.
Giver håb for national screening
Det er godt nyt i kampen for et nationalt, målrettet opsporingsprogram for diabetes i stil med det, vi har for tarmkræft, at eksperter nu har gennemgået studiet og sagt god for det, siger Tanja Thybo, forskningschef i Diabetesforeningen.
– Det viser, at der er solide beviser for, at vi kan finde type 2-diabetes tidligere med en hjemmetest, og at det kan betale sig. Det styrker vores sag markant, siger Tanja Thybo.
Studiet er vigtigt, fordi omkring 100.000 danskere lever med type 2-diabetes uden at vide det. Jo længere tid sygdommen er skjult, jo større er risikoen for alvorlig følgesygdom. Det koster livskvalitet for den enkelte og er dyrt for samfundet.
Det virker. Og det betaler sig
Studiet viser også, at hver gang man bruger en krone på målrettet opsporing, sparer samfundet 1,28 kroner. For når vi finder diabetes tidligere, kan vi bremse følgesygdomme og undgå store udgifter til behandling senere.
Diabetesforeningen kæmper for et nationalt screeningsprogram, hvor man tester folk, der ikke har fået målt deres blodsukker indenfor de seneste to år, når de fylder 50, 55, 60, 65 og 70 år.