Haender2 1920X1080

Ræk hånden op

Diabetes er for alvorligt til at blive behandlet ulige. Enig? Ræk hånden op.

Resultater fra kampagnen "Ræk hånden op"

I kampagnen "Ræk hånden op" har tusindvis af mennesker rakt hånden op og insisteret på, at diabetes bliver taget alvorligt.

Og nogle har delt deres personlige historier og sat ansigt på de mange danskere, der bliver behandlet ulige i systemet i dag.

Du kan læse historierne i bogen her, som adm. direktør Claus Richter tager med ud og overrækker regions- og sundhedsrådspolitikerne i starten af 2026.

image-text
Haanden Op Bog Forside

Mød ansigterne bag hænderne

Bogen her er til, fordi ulighed i diabetesbehandlingen ikke bare er tal i et regneark. Den har ansigter. Navne. Stemmer. Læs fortællingerne fra dem, som lever med konsekvenserne af et sundhedsvæsen, der ikke behandler ens behov ens.

Kampagnens budskaber

Diabetes ER en alvorlig sygdom. Uden behandling dør du. Og uden den rette behandling er diabetes invaliderende. 

Men dit postnummer bestemmer, hvor god en behandling, du kan få.

Vi kæmper for, at diabetes bliver taget alvorligt i tide.

Vi insisterer på, at politikerne kommer ind i kampen og sætter de nødvendige midler af til lige og god behandling, nu! 

Sammen kan vi sige det klart og tydeligt til politikerne. 

Derfor inviterer vi dig til at række hånden op, hvis du også synes, diabetes er for alvorligt til at blive behandlet ulige. 

Ræk Hånden Op 3 Cases

Den gode behandling er et lotteri

Katrines datter måtte skifte hospital for at få den optimale behandling for type 1-diabetes, Anton blev efterladt med en type 2-diagnose og et hav af spørgsmål, mens Ellinor oplevede, hvordan et kursusforløb i kommunen var en stor hjælp, da hun fik type 2-diabetes. Eksemplerne på forskelsbehandlingen står desværre i kø.  

Læs levende eksempler på ulighed i sundhed

Kære politikere...

Vi har lavet et Sundhedsbarometer med konkrete forslag til, hvordan regionerne og de nye sundhedsråd kan tage ansvar og løfte behandlingen af både type 1- og type 2-diabetes, så vi får mindre ulighed, bedre behandling og bedre liv. 

image-text
SUNDHEDSBAROMETER Forside

Politisk indspil

Sundhedsbarometer

Vi har målt trykket på diabetesbehandlingen i Danmark, inklusiv de 17 nye sundhedsråd. Resultatet af målingen? Adgangen til sundhed varierer markant – både når det gælder adgang til behandling, og hvor godt behandlet man er som person med diabetes. Det bør vi kunne gøre bedre.
Borgerforslag AID 1080X1080 RØD

Borgerforslag om AID-pumper

Katrine og Line stillede borgerforslaget “Alle med type 1-diabetes skal have mulighed for behandling med en AID-insulinpumpe". Det fik over 10.000 underskrifter. Det viser stor opbakning, men desværre ikke nok til at blive taget op i Folketinget. Vi kæmper videre for lige og bedre adgang til AID.

Vær med i #diabeteskampen

Over 381.000 danskere har diabetes

Vær med i #diabeteskampen

Støt os i kampen for et bedre liv med diabetes – og for, at sygdommen bliver taget alvorligt.