Syng med kampagne topbillede

Type 2-diabetes er ik' for sjov - syng med på alvoren!

Kampagnen bruger sang, humor og fakta til at sætte fokus på alvoren i type 2-diabetes. Målet er at ændre danskernes opfattelse af type 2-diabetes, så alle kender til alvoren ved sygdommen.

Over 328.000 danskere lever i dag med type 2-diabetes, mens omkring 100.000 endnu ikke ved, at de har sygdommen. Med kampagnen 'Type 2-diabetes er ik' for sjov - syng med på alvoren' ønsker Diabetesforeningen at ændre måden, vi taler om type 2-diabetes på og medvirke til, at færre udvikler alvorlige følgesygdomme.

Kampagnen bruger humor til at formidle alvor

Budskabet bliver formidlet på en anderledes måde med kant og glimt i øjet. Den blander på én gang sang, humor og alvorlig fakta.

Med kampagnen Type 2-diabetes er ik' for sjov - syng med på alvoren har vi omskrevet den kendte sang "Hoved, skulder, knæ og tå", så den får en alvorlig drejning. Vi benytter sangen, fordi den i sin originale form er oplagt til at fortælle om de mange, særligt kropslige, konsekvenser, det kan have, hvis man ikke tager type 2-diabetes alvorligt.  

10 af vores modige medlemmer med type 2-diabetes medvirker i kampagnen og er med til at gøre budskabet personligt og vedkommende.

Kampagnens alvorlige budskab bliver fulgt op med håb. Nemlig at man kan handle og gøre meget for at forebygge de alvorlige følgesygdomme ved type 2-diabetes. For eksempel ved at have fokus på de 3 M’er: Motion, mad og medicin. Kende sit blodsukker. Tage del i fællesskaber, der inspirerer til et godt liv med diabetes. Og, sidst, men ikke mindst, kende de tidlige tegn på følgesygdomme.

Desuden kan vi som samfund, pårørende, politikere og arbejdsgivere tage et ansvar og handle sammen – for at forebygge type 2-diabetes gøre livet med type 2-diabetes bedre.  

diabetes.dk/syngmed samler vi kampagneaktiviteterne og giver råd og viden til at tage type 2-diabetes alvorligt. 

Kampagnen løber fra september til december 2024.