Diabetesstress

Diabetesstress - kend tegnene

Diabetesstress er en naturlig reaktion på de udfordringer, du kan opleve, når du lever med diabetes. Her kan du læse, hvordan du tager hånd om eller forebygger diabetesstress.

Hvad er diabetesstress?

Diabetes holder aldrig fri, men er der 24/7. Det kan føles som en stor opgave hele tiden at skulle tænke på blodsukker, måltider, insulin og medicin.

Diabetesstress er en naturlig reaktion, der kan følge med livet med diabetes. Det er en følelsesmæssig reaktion på de belastninger og bekymringer, man kan have over at skulle tage sig af sygdommen hver dag. Man kan også opleve at få diabetesstress på grund af omgivelsernes uvidenhed og fordomme.

Diabetesstress kan påvirke livskvaliteten og den mentale sundhed, fordi man kan have en tendens til at slække på sundheden ved f.eks. at spise mindre sundt og skrue ned for motionen. Alt sammen omstændigheder, der kan påvirke din risiko for at udvikle følgesygdomme senere hen. Det kan også vise sig ved, at man ikke får taget sig tilstrækkeligt at sin diabetes, at man udebliver fra konsultationer, eller at man trækker sig fra sociale sammenhænge. 

Har du symptomer på diabetesstress?

Symptomerne på diabetesstress er individuelle, og graden kan variere, men tit er det en kombination af flere følelser.

Det kan være tegn på diabetesstress, hvis:

  • du igennem længere tid føler, at diabetes tager alt for meget fokus i dit liv
  • du bekymrer dig voldsomt om følgesygdomme
  • du bekymrer dig for, om du passer din diabetes godt nok
Kærlighed

Kend symptomerne

Træthed

Udmattelse

Mangel på overskud

Uro og bekymring

Frustration

Dårlig samvittighed og skam

Hjælpeløshed og afmagt

Nogle oplever også:

Søvnproblemer

Hjertebanken

Trykken for brystet og stakåndet vejrtrækning

4 TIPS TIL AT HÅNDTERE DIABETESSTRESS

Klap dig selv på skulderen

Diabetes holder aldrig fri, og der vil ofte være noget, hvor du tænker, at du kunne have gjort det bedre. Ligesom det er helt naturligt at have en ambition om at have det perfekte blodsukker hele tiden. 

  • Mind dig selv om, at den daglige behandling af en kompliceret sygdom er et stort ansvar, som kræver overblik og mental styrke. Du gør det så godt, du kan lige nu!
  • Fokusér på, hvad du kunne tænke dig at gøre anderledes i fremtiden i stedet for at slå dig selv i hovedet med, hvad du synes, du kunne have gjort bedre
  • Det er helt normalt at opleve negative følelser omkring diabetes - reagér, hvis du føler, at de negative tanker og følelser har taget overhånd. 
Ingen har en perfekt reguleret diabetes hele tiden. Ingen. 

 

Bliv klar over, hvad der stresser dig

Hvis du føler dig stresset, er første skridt at undersøge, hvad der mere præcist stresser dig.
Når du kender årsagen, er det lettere at gøre noget ved det. 

Årsager til stress kan være, at: 

  • diabetes tager for meget af din energi
  • diabetes styrer dit liv
  • du bekymrer dig voldsomt om følgesygdomme
  • du spekulerer meget over, om du passer din diabetes godt nok
  • du ikke bliver forstået eller taget seriøst af din læge / behandler
  • du føler dig ensom med din diabetes og mangler opbakning

Slut fred med din diabetes

Den rette hjælp og viden kan hjælpe dig med at acceptere, at diabetes er en del af dit liv. I første omgang handler det om at erkende, at de svære tanker, følelser og reaktioner, der er relateret til din diabetes. Dernæst handler det om, at du finder måder at tackle dem på. Her kan det hjælpe dig at huske på, at: 

  • Diabetes behøver ikke være din bedste ven
    Diabetes er en livsbetingelse, men der er ingen, der kræver, at du skal være bedste ven med din diabetes. Det er helt naturligt at bande den langt væk. Prøv i stedet at gå efter et forhold, hvor du ikke slås med din diabetes hver dag.

  • Accepter, at du bliver træt
    I perioder kan du have mindre energi, hvor det er bedst at indrette dit liv derefter. Diabetesstress bliver kun værre, hvis du forventer, at du bare kan fortsætte med samme aktivitetsniveau. Tilpas dit aktivitetsniveau efter dit energiniveau og din sygdom.

Læs mere om accept af diabetes

 

Del dine bekymringer og bed om hjælp

Hvis du oplever, at dine tanker fylder for meget, og du er bekymret for, om din diabetes stresser for meget, er det en god idé at dele bekymringerne med dine nærmeste og din læge / behandler. 

  • Del dine tanker, frustrationer og bekymringer med andre
  • Tal med andre, hvad der er svært ved at have diabetes. Det kan hjælpe dig til, at du føler dig mindre alene

Søg hjælp, hvis: 

  • du synes, at dine reaktioner, følelser, bekymringer og stress fylder for meget i din hverdag
  • du oplever en overvældende træthed, som hverken kan forklares med for lidt søvn, for meget arbejder eller pres på andre fronter

Læs mere om, hvordan du kan få hjælp

Find et fællesskab med andre med diabetes

Fem Diabetesrådgivere

Oplever du, at det er svært?

Diabetesrådgiverne er klar til at hjælpe, hvis du bekymrer dig og føler dig stresset.

Ring 63 12 14 16

Ring 63 12 14 16

MERE VIDEN OM DIABETESSTRESS

Hvorfor får man diabetesstress?

Det er ikke underligt, at mange udvikler diabetesstress på et tidspunkt, for du har aldrig helt fri for diagnosen, og du står selv for behandlingen døgnet rundt.

Desuden er diabetes en meget kompliceret sygdom og kræver konstant "overarbejde". Derfor er det nemt at få dårlig samvittighed og tænke, at du ikke gør det godt nok. 

Når du har diabetes, er der mange ting i hverdagen, som kan belaste, udmatte og stresse. Ting, der er helt vitale og nødvendige for dig, men som personer uden diabetes er fri for. Det kan f.eks. være:

  • Den konstante egenomsorg
  • Viden om, at du har en kronisk sygdom, der aldrig forsvinder
  • Risikoen for følgesygdomme
  • Afhængigheden af sundhedsvæsenet og mange aftaler/kontroller

Hvor kan jeg få hjælp?

Behandlingen af diabetesstress er individuel og kan f.eks. være samtaler med din diabetesbehandler eller en psykolog, der har erfaring med diabetes. Hvis du tror, der er en risiko for, at du har diabetesstress, så spørg din diabetesbehandler, hvilke muligheder du har for at få hjælp.

Reel viden kan dæmpe uro og bekymringer. Derfor anbefaler vi, at du søger råd og viden hos fagpersoner, som kender dig og din diabetes. 

Mulighed for psykologhjælp?

Her kan du finde viden om mulighed for psykologhjælp

Fem Diabetesrådgivere

Oplever du, at det er svært?

Diabetesrådgiverne er klar til at hjælpe, hvis du bekymrer dig og føler dig stresset.

Ring 63 12 14 16

Ring 63 12 14 16

Find et fællesskab

At mødes med andre, der også har diabetes, kan give viden, forståelse og samhørighed – og det kan betyde, at du øger din mentale sundhed og dermed modvirker diabetesstress. Fællesskaber kan give dig:

  • Idéer til nyt diabetesgrej og inspiration via andres erfaringer
  • Følelse af samhørighed, som kan hjælpe, hvis du føler dig alene med din sygdom
  • Ro omkring, at du faktisk passer din diabetes lige så godt som andre
  • Tips til, hvordan du kan passe på dig selv, så din diabetes fylder mindre og bliver bedre reguleret
  • Nogen at stille de her-og-nu spørgsmål, du tumler med
  • Mennesker, der lytter bedre, fordi de selv kender situationen

Hvilke fællesskaber er de rigtige for dig?

Det kan være alt lige fra kurser og motivationsgrupper, hvor du mødes ansigt til ansigt med andre, og det kan være online f.eks. på Facebook.

Prøv af, hvad der virker for dig. Et godt råd er dog, at du ikke deltager i for mange grupper, for det kan ende med at blive en stressfaktor i sig selv.

Flueben

Tak til

Åse Nielsen

Medlem af Diabetesrådet
Autoriseret psykolog
Steno Diabetes Center Aarhus

Åse Nielsen har bistået med at kvalificere indholdet.

Relaterede sider:

Tæksom Midaldrende Mand

Diabetestræthed

Bedstemor Med Pige

Depression

Angst

Angst for lavt blodsukker

Mental Sundhed1

Mental sundhed