Motionskonsulent

Motion

Motion kan sænke dit blodsukker – og på mange andre måder have positiv effekt på din livskvalitet og sundhed.

Råd og vejledning
Lukket

63 12 14 16

63 12 14 16

Motion giver bedre regulering af blodsukkeret

Regelmæssig fysisk aktivitet giver bedre kontrol af blodsukkeret. Når du dyrker motion, virker insulinet bedre, og du kan hurtigere optage sukker i musklerne.

Samtidig bliver du bedre til at lagre og forbrænde fedt. På den måde medvirker motion til at reducere mængden af både sukker i fedt i blodet.

Al bevægelse tæller

Alle former for bevægelse tæller med. Det vigtige er, at du får rørt hele kroppen. Uden at du overbelaster den, og med maksimalt hensyn til din diabetes og din fysiske formåen.

Ved at implementere nogle små, gode vaner i din dagligdag kan du stimulere både kredsløb, muskler, smidighed og balance. Læg stille og roligt ud. Find din motivation. Vælg noget, du synes er sjovt. Formuler mål og delmål – inklusive belønninger. Når først du er i gang, og kroppen begynder at vænne sig til den øgede aktivitet, kan du skrue op.

Motion udløser lykkehormoner

Fysisk aktivitet gavner din sundhed – også mentalt.  

Fysisk aktivitet udløser endorfiner, der også bliver kaldt lykkehormoner, fordi de giver en følelse af tilfredshed. Derfor styrker motion ikke blot din fysiske sundhed, men også din mentale sundhed.

Husk, når du er fysisk aktiv

  • Varm kroppen langsomt op
  • Vær omhyggelig med valg af sko og strømper – dit fodtøj må ikke gnave
  • Sluk tørsten i vand
  • Hvis du får insulin, skal du altid have mad/drikke med kulhydrater på dig, så du kan justere dit blodsukker, hvis det skulle blive lavt
Cykling (1)

Kom godt i gang

Savner du motivation, er det svært at finde en motionsform der passer til dine behov, eller skal du fokusere indsatsen?

Få tips til at komme i gang

Cykling 2

For dig, der allerede motionerer

Motion kan være mange ting, og behøver ikke foregå i et fitnesscenter. Din hverdag er fuld af muligheder.

Få en hverdag med mere fysisk aktivitet

Roning

Tips til en aktiv hverdag

Vælg en motionsform, som du synes er sjov, og som passer til dit niveau og til din krops fysiske formåen.

Find den rette motionsform til dig

Øvelser

Øvelser

Regelmæssig fysisk aktivitet giver dig bedre kontrol af blodsukkeret. Når du træner musklerne, virker insulinet bedre.

Læs om motion når du har diabetes

 

Motion og blodsukker Til dig med Type 1

Motion øger musklernes følsomhed over for insulin. Derfor bliver dit behov for insulin mindre, når du motionerer.

Læse mere om de positive effekter af træning

Motion og blodsukker Til dig med Type 2

Motion kan sænke dit blodsukker og på flere andre måder have positiv effekt på din type 2-diabetes.

Læse mere om de positive effekter af træning

1200X1200kasse2 Lag

Motion og diabetes

Tal med vores motionskonsulent og få tips og tricks til diabetes og motion