Myndighederne skal give klare svar

Diabetesforeningen efterlyser klarhed for personer med diabetes om risikogrupper og retningslinjer i coronakrisen. Der ligger for meget ansvar på den enkelte, mener Diabetesforeningen.

Corona 4 Web
14. april 2020 | Af Michael Korsbæk mk@diabetes.dk

I et nyt brev til Sundhedsstyrelsen beder Diabetesforeningen om klare svar fra myndighederne om de forholdsregler, personer med diabetes bør tage for at passe på sig selv, mens samfundet er delvist lukket ned af coronavirus. De uklare meldinger fra myndigheder og ministre har gjort det urimeligt svært for personer med diabetes at navigere og har gjort mange utrygge.

- Vi har forståelse for, at det er svært også for eksperter og myndigheder, fordi coronakrisen er en helt ny situation. Men de uklare og nogle gange modstridende meldinger for eksempel om, personer med diabetes skal tage på arbejde, skaber stor frustration. Det må vi sammen skabe større klarhed over på vegne af de titusindvis af personer med diabetes, der er i tvivl, forklarer forskningschef i Diabetesforeningen Tanja Thybo.

Anne Sander Web
Diabetesforeningen arbejder for at sikre, at personer med diabetes og deres pårørende kommer så godt som muligt gennem coronakrisen, forklarer udviklingschef Anne Sander.

Alle henvendelser nytter

Det nye brev til Sundhedsstyrelsen bemærker, at myndighederne er for uklare og at ansvaret lander imellem den enkelte med diabetes, vedkommendes arbejdsgiver og læge:

- Når man arbejder med et begreb om, at ens diabetes skal være ”ikke-velbehandlet” for, at man er i den særlige risikogruppe, der ikke bør tage på arbejde, men ikke giver noget svar på, hvad det vil sige, efterlades den enkelte med diabetes uden brugbare svar. Det skal afklares, hvad myndighederne mener, eller også skal præmissen om ”velbehandlet” og ”ikke-velbehandlet” droppes, siger Tanja Thybo.

Henvendelsen til Sundhedsstyrelsen er en del af den formelle og uformelle dialog, som Diabetesforeningen har med Sundhedsstyrelsen og en række sundhedsfaglige eksperter i diabetes. Som patienternes stemme arbejder foreningen målrettet på, at beslutningstagere i samfundet kender og forholder sig til de problemer, mennesker med diabetes har.

Alle, der kontakter Diabetesforeningen hvad enten det er via Diabetesrådgiverne eller sociale medier, kan være sikre på, at deres henvendelse nytter, siger udviklingschef Anne Sander, der er ansvarlig for Diabetesforeningens rådgivning:

- Ingen med diabetes skal være i tvivl om, at Diabetesforeningen er der for dem i denne svære tid, og vi bakker op om de beslutninger, den enkelte træffer for sig selv og sin familie for at være tryg. Vi kan heldigvis hjælpe rigtig mange, og i de tilfælde, hvor vi ikke kan svare, bringer vi spørgsmålene videre ind i vores arbejde og i kontakten med myndighederne, siger Anne Sander.

Mange corona-initiativer

Det nye brev til Sundhedsstyrelsen er bare et af de mange initiativer, Diabetesforeningen har taget for at hjælpe personer med diabetes og deres pårørende så sikkert som muligt gennem coronakrisen.

Udover at Diabetesforeningen løbende tolker og stiller spørgsmålstegn ved myndighedernes udmeldinger, er nogle af de diabetes-relaterede corona-initiativer:

  • Udvidelse af åbningstiden for Diabetesrådgiverne, der nu kan kontaktes alle hverdage fra klokken 9-15 og igen om aftenen fra klokken 18-20.
  • Oprettelse af en særlig side på diabetes.dk med spørgsmål og svar om diabetes og coronavirus, der opdateres stort set dagligt med nyt om retningslinjer, viden og anbefalinger fra myndighederne.
  • Deltagelse i forskning om diabetes og corona for at skaffe viden til at klare lignende situationer i fremtiden bedre.
  • Oprettelse af en særlig gruppe af nøglepersoner i Diabetesforeningens afdelinger for forskning, rådgivning, politik og kommunikation. Gruppen mødes dagligt (via videomøder) for at sikre, at der reageres på og kommunikeres om de udfordringer, der er vigtigst for personer med diabetes og deres pårørende.