Skolebørns trivsel hænger sammen med langtidsblodsukkeret

Nyt dansk studie viser, at trivslen for skolebørn med type 1-diabetes hænger sammen med langtidsblodsukkeret. Mens velbehandlede skolebørn med diabetes generelt trives som deres kammerater, er det ikke tilfældet for børn med et for højt langtidsblodsukker.

Skolebørn (1)
16. september 2020 | Af Michael Korsbæk mk@diabetes.dk

Børn med type 1-diabetes har gennemsnitligt en lige så god trivsel som deres kammerater i skolen. Det viser en ny stor registerundersøgelse, som sundhedsøkonom Niels Skipper fra Aarhus Universitet står bag.

Hans hold har sammenholdt svarene i de nationale trivselsundersøgelser, som gennemføres i folkeskolen, med data fra diabetesregistret. På den måde har forskerne kunnet sammenligne trivslen hos børn med diabetes med børn uden diabetes.

- Børnene med diabetes minder rigtig meget om deres klassekammerater, når det kommer til trivsel. De føler sig ikke mobbet, de får den faglige hjælp, de har brug for, og de føler, at de klarer sig godt i skolen som børn uden diabetes. Faktisk synes de, at klassekammeraterne er lidt mere venlige og hjælpsomme end børn uden diabetes. Det er meget positivt, siger Niels Skipper.

Ringere trivsel

Studiet, der er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Diabetologia, sammenligner svarene fra 1.499 skolebørn med diabetes med svarene fra over 430.000 andre børn. Undersøgelsen dækker folkeskolens trivselsundersøgelser fra 2014-17 fra 4. til 9. klassetrin, altså børn i alderen fra 10-16 år.

Studiet afslører, at et dårligt reguleret blodsukker har betydning for trivslen: Børn med et langtidsblodsukker på 70 mmol/mol eller mere oplever at trives dårligere, at have mere mave-og hovedpine og angiver, at de selv synes, de klarer sig dårligere i skolen.

- Det er vigtigt at sige, at vi ikke kender årsagssammenhængen, men det står klart, at børn med et højt langtidsblodsukker har nogle udfordringer, der rækker ud over deres diabetesbehandling og får dem til at føle, at de ikke slår helt så godt til i skolen, siger Niels Skipper.

Vigtigt med fokus

Han oplyser, at gruppen af børn med det gennemsnitligt høje blodsukker hverken oplever mere mobning eller at deres klassekammerater er mindre venlige. Niels Skipper mener, at resultaterne understreger vigtigheden af, at både behandlere og voksne i skolen har fokus på børn med dårligt reguleret blodsukker.

Forskerne fra Aarhus Universitet har tidligere afdækket, at børn med diabetes generelt klarer sig lige så godt som deres kammerater fagligt set og har kigget på sammenhængen mellem børnenes langtidsblodsukker og deres mødres uddannelsesniveau.