Diabetesforeningens kampagner og indsatser
I Diabetesforeningens kampagner rykker vi ved forståelsen for diabetes som sygdom og støtter det gode liv med diabetes.
I Diabetesforeningens kampagner rykker vi ved forståelsen for diabetes som sygdom og støtter det gode liv med diabetes.
Du kan møde Diabetesforeningens kampagner i forskellige sammenhænge i danske medier og på sociale medier. Formålet varierer fra kampagne til kampagne, men fælles for alle er, at vi gerne vil skabe kendskab til sygdommen, oplyse om diabetes og forebyggelse, samt medvirke til, at de alvorlige følgesygdomme undgås.
Vær med, når vi markerer Danmarks Diabetesdag den 27. april 2025. Sammen går vi for et godt liv med diabetes - og en fremtid uden!
Kampagnen bruger sang, humor og fakta til at sætte fokus på alvoren i type 2-diabetes. Målet er at ændre danskernes opfattelse af type 2-diabetes, så alle kender til alvoren ved sygdommen. Kampagnen føres i perioden september-december 2024.
Globalt lever mere end 537 millioner mennesker i dag med diagnosen diabetes. For at sætte verdensomspændende fokus på diabetessagen, har FN gjort den 14. november til en årlig international mærkedag for diabetes kaldet Verdens Diabetesdag. En dag som Diabetesforeningen bakker op om i hele landet.
”Du ligner da ikke en med diabetes”, ”Du er da ikke tyk? Har du så været tyk…?” eller et hurtigt elevator-blik – sådan bliver mange mødt, når de fortæller, at de har diabetes. Med denne kampagne ønsker vi at skabe en større forståelse for, hvad diabetes er for sygdomme. Kampagnen er udviklet til Diabetes Awareness month, november 2023.
I 2022 og 2023 førte Diabetesforeningen en landsdækkende kampagne med mål om at få +200.000 danskere til at teste deres risiko for type 2-diabetes. Hovedbudskabet var, at type 2-diabetes kan ramme alle – så tag risikotesten.
Læs mere om kampagnen 'Diabetes kan ramme alle'
Diabetesforeningens Handlingspris uddeles årligt som en anerkendelse af et projekt eller initiativ, der arbejder for at mindske ulighed på diabetesområdet og sikre et bedre liv for mennesker med diabetes.
Diabetesforeningen bruger også Verdens Diabetesdag som en anledning til at fortælle, at der findes flere former for diabetes, at diabetes kan ramme alle – og at diabetes er en usynlig sygdom, der fylder 24/7. I 2021 lavede vi en kampagne på sociale medier med spørgsmål til mennesker, der har diabetes tæt inde på livet. Målet var at skabe genkendelighed – og en følelse af, at man ikke er alene med sin diabetes.
Vi håber, at vores diabetes-awareness-kampagner også fører til større forståelse og anerkendelse af det ekstra arbejde, man bliver pålagt, når man får en diabetesdiagnose – oven i alt det andet livet og hverdagen byder på.
Diabetesforeningens roadshow ’Ung med diabetes’ er et foredrag, der gør tilhørerne klogere på, hvad det vil sige at leve med type 1-diabetes. Siden det første show i 2015 er det blevet til mere end 120 shows, og en masse børn, forældre og lærere er blevet klogere på livet med diabetes.
Diabetesforeningens skrabelotteri er en årligt tilbagevendende begivenhed og en af foreningens vigtigste indtægtskilder.
Overskuddet fra lotteriet går til at sikre, at foreningen kan holde børne- og familiekurser, støtte forskning, forskningsformidling og forebyggelse af diabetes, og til at vi sammen kan kæmpe diabeteskampen over for politikere og myndigheder.
Lodderne sælges i dag på gader og stræder af Diabetesforeningens frivillige og tusindvis af børn, unge og voksne fra en lang række af idrætsforeninger, skoler og klubber.