Senior Udendørs

Forhøjet kolesterol og diabetes

Når du har diabetes, har du øget risiko for forhøjet kolesterol. Det kan skade blodkarrene og udløse en blodprop.

Kolesterol er fedtstoffer, som din krop selv danner. Det er vigtigt for en række af kroppens funktioner, og det kommer ud i din krop via blodet.

Mængden af kolesterol i dit blod afhænger af:

  • Hvor meget kolesterol, der er i din mad
  • Hvor meget motion, du dyrker
  • Hvor meget kolesterol, din lever producerer
  • Om du er arveligt disponeret

Du kan ikke mærke, om du har for meget kolesterol i dine blodårer.

Hvorfor er forhøjet kolesterol farligt?

Kolesterol kommer rundt i kroppen via blodet. Hvis du har for meget kolesterol, kan det begynde at sætte sig på indersiden af blodårerne som plak og give det, man kalder åreforkalkning.

Jo mere der sætter sig, jo mere snæver bliver den passage, blodet har at glide igennem. Når det sker, kan blodet presse noget plak løst, og det kan, sammen med størknet blod, sætte sig et sted i kroppen som en blodprop.

Diabetes øger risikoen

Når du har diabetes, er der risiko for, at leveren begynder at afgive fedt til blodbanen. Det gør den, fordi kroppen ikke kan få sukkerstofferne fra blodet sendt over i cellerne. Derfor tror kroppen, at den mangler energi, og når den besked kommer frem til leveren, tilbyder den sit brændstof, som er fedt.

Kroppen frigiver altså automatisk energi i form af fedt, og dermed stiger mængden af fedt (kolesterol) i blodårerne. Derfor er det vigtigt, at du, via en blodprøve, får målt dit kolesterol mindst én gang om året, så kan få behandling, hvis dit kolesteroltal er for højt.

Kend de tre typer kolesterol

    Kend de tre typer kolesterol
  • HDL – det ”Herlige” kolesterol, som er uskadeligt

    + -

    HDL er med til at beskytte mod åreforkalkning, fordi det transporterer fedt væk fra blodårerne og retur til leveren. Derfor er det ikke bare uskadeligt men faktisk en fordel i relation til hjerte-kar-sygdomme.

  • LDL – det ”Lede” kolesterol

    + -

    LDL har en evne til at trænge ind i de store blodkars væg, hvor det sætter sig som plak og er med til at forsnævre blodårerne. Hos personer med diabetes er LDL-molekylerne ofte mindre end hos personer uden diabetes. Jo mindre molekyler, jo nemmere kan de trænge ind i blodkarrenes væv. Et højt indhold af LDL i blodet øger risikoen for åreforkalkning og hjerte-kar-sygdomme.

  • Triglycerid

    + -

    Indeholder, ud over LDL-kolesterol, fedt fra både animalsk og vegetabilsk kost. Jo mindre triglycerider du har i dit blod, jo bedre. Højt indhold af triglycerid i blodet øger risikoen for åreforkalkning og hjerte-kar-sygdomme.

  • Hvad er total-kolesterol?

    + -

    Når du via en blodprøve får målt dit indhold af kolesterol i blodet, er det total-kolesterol, som er summen af HDL, LDL og triglycerider.

 

Hvad kan du selv gøre for at sænke kolesteroltallet?

    Hvad kan du selv gøre for at sænke kolesteroltallet?
  • Sænk kolesterol med mad

    + -

    Du er, hvad du spiser. Ud over det kolesterol, din krop selv producerer, får du kolesterol fra det fedt, du får gennem maden. Det drejer sig generelt om, at du spiser kost med lavt indhold af mættet fedt – dvs. animalsk fedt fra kød og mælkeprodukter. Jo mere du spiser af det, jo mere kolesterol producerer din lever, og jo højere bliver dit kolesteroltal.

    Til gengæld må du gerne spise skaldyr, torskerogn, indmad og æggeblomme. Disse ting har også et højt indhold af kolesterol, men det er en type, der kun har meget lidt indflydelse på blodets indhold af kolesterol.

    Læs mere om mad og diabetes https://diabetes.dk/diabetes-1/mad.aspx

  • Dyrk motion og tab vægt

    + -

    Motion og vægttab øger produktionen af HDL – det gode kolesterol, der forbygger hjerte-kar-sygdomme. Samtidig sænker motion både dit LDL-tal og mængden af triglycerider i blodet.

Vi er her for at hjælpe

Er du bekymret?

Vi er her for at hjælpe

Tal med Diabetesrådgiverne om, hvordan du passer godt på din krop.