Rygning

Rygning og diabetes

Rygning og diabetes er ikke en god kombination, fordi både diabetes og rygning øger risikoen for blodpropper.

Rygning øger risikoen for blodpropper i hjerte og hjerne betydeligt. Når man hertil lægger, at diabetes også øger risikoen for blodpropper, åreforkalkning og nyresygdom, tegner der sig en meget uheldig kombination.

Vil du gerne stoppe med at ryge?

Et rygestop har en gavnlig effekt på dit helbred både på kort og langt sigt. Der er flere metoder, som du kan bruge, hvis du vil stoppe med at ryge. Det vigtigste er dog, at du reelt ønsker at stoppe – og har viljen til at efterleve dit ønske.

Og så er det værd at bemærke, at en kombination af motivation, nikotintyggegummi, -plaster eller afvænningsmedicin oftere giver succes end ønske og vilje alene.

Lad desuden din læge rådgive dig i planlægningen af dit rygestop.

Gode råd til rygestop

    Gode råd til rygestop
  • 1. Lær dine rygevaner at kende

    + -

    Du kan sagtens ryge uden overhovedet at tænke over det. Første trin mod at stoppe med at ryge, er derfor at blive klar over, hvorfor og hvornår du ryger.

    Brug nogle få dage til at skrive ned, hvornår du tager en cigaret. Vær ekstra opmærksom på de tidspunkter på dagen, hvor du typisk har tændt en cigaret. For mange er det for eksempel, når de har spist eller dyrket sport.

    Lav en plan for, hvordan du kan undgå eller takle disse situationer i den første tid efter rygestoppet.

  • 2. Giv dig selv belønninger

    + -
    • Lav en plan for, hvad du vil belønne dig selv med for at lade være med at ryge
    • Hold fast i belønningerne, så du kan fastholde dit rygestop
    • Det er vigtigt, at dine belønninger ikke består i mere mad eller søde sager
  • 3. Søg støtte

    + -

    At holde op med at ryge er ofte lettere med hjælp fra venner, familie og kolleger. Før du stopper, kan du:

    • lave en liste over dine støttepersoner
    • fortælle dem, hvordan de bedst kan støtte dig
    • bede dem om at være tålmodige, forstående og opmuntrende
    • fortælle rygere i din omgangskreds om din grund til at holde op. Vær sikker på, at de forstår din situation. Og bed dem om ikke at friste dig, når du holder op.

    Bor du sammen med en ryger?

    At holde op er særligt svært, hvis du lever sammen med en ryger. Kunne I mon begge stoppe, når det nu betyder så meget for dig og din diabetes?

  • 4. Lær at slappe af

    + -

    Du har måske brugt cigaretterne tidligere for at fjerne spændinger, og når du var stresset. Da rygning ikke er en sund kilde til afspænding, må du finde alternativer, der giver dig glæde og får dig til at føle dig afslappet.

  • 5. Hav sunde snacks klar

    + -

    Din appetit kan ændre sig, når du holder op med at ryge.

    Du vil måske få mere lyst til søde sager og bruge spisningen som en erstatning for at ryge.

    For at undgå at spise meget fedende mad og tage på i vægt, skal du sørge for at have sund mad klar, hvis trangen til noget at spise opstår. Det kan for eksempel være gulerods- eller agurkestænger.

  • 6. Slå trangen med fysisk aktivitet

    + -

    Fysisk aktivitet er ikke bare godt for din diabetesregulering. Motion er også med til at regulere din appetit. Og den arbejder med, når du skal slås mod trangen til en cigaret. Lad derfor motionen tage rygningens eller spisningens plads i din hverdag.

  • 7. Sæt en dato for dit tobaksstop

    + -

    Vælg en dato for, hvornår du vil holde op. Skriv den ned, fortæl andre det og arbejd mod at være røgfri fra morgenen på den dag, du har valgt.