MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Ny kampagne satser på at nå mændene

05. marts 2018 Tilbage

Mænd går mindre til lægen end kvinder, og derfor opdager mange mænd type 2-diabetes alt for sent. Diabetesforeningen samarbejder med Forum For Mænds Sundhed og Apotekerforeningen om en ny kampagne særligt henvendt til mænd.

60.000 danskere har type 2-diabetes uden at vide det. En betydelig del af dem er mænd, og derfor er der brug for en særlig indsats for at oplyse mænd om type 2-diabetes, symptomer og ikke mindst de muligheder, den enkelte har for at gøre noget selv for at få et bedre liv. 

Kampagnen, som hedder Bedre Liv, indeholder film, quiz og oplysning og benytter blandt andet Diabetesforeningens risikotest for type 2-diabetes.

Det er nødvendigt, fordi mænd generelt opdager type 2-diabetes for sent, rammes af flere og mere alvorlige følgesygdomme og i sidste ende risikerer for tidlig død i højere grad end kvinder med type 2-diabetes.

Netop det sætter Apotekerforeningen fokus på i en ny kampagne, som lanceres i dag.

Diabetesforeningen samarbejder med Forum For Mænds Sundhed om at støtte op om apotekernes kampagne. Tidligere har Diabetesforeningen samarbejdet med blandt andet fagforbundet 3F for at nå mænd med diabetesinformation og helbredstjek på arbejdspladsen.

Senest har Diabetesforeningen stået i spidsen for projektet Energi til Livet om helbredstjek på arbejdspladser med mange mænd med kort eller ingen uddannelse. Projektet, som var støttet af Sundhedsministeriet, er netop afsluttet.

Af Michael Korsbæk mk@diabetes.dk

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes