MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Hvad kan du selv gøre for at forebygge?

Du kan selv gøre noget for at forebygge type 2-diabetes og præ-diabetes. Selvom du ikke kan ændre ved risikofaktorer som din alder eller type 2-diabetes i din nærmeste familie, så kan du forebygge med sunde vaner.

Forebyggelse af type 2-diabetes indebærer sund livsstil, hvor du spiser sundt, bevæger dig hver dag og undgår rygning og overvægt.

Risikofaktorer for type 2-diabetes

  • Alder
  • Køn
  • Etnicitet
  • Arvelighed
  • Overvægt
  • Graviditetsdiabetes

Type 2-diabetes er den type diabetes, der rammer flest mennesker. Men det er muligt til en vis grad at forebygge sygdommen. Det kræver en sund livsstil – og hvad er det så? Det er en livsstil, hvor du spiser sundt, bevæger din krop hver dag og undgår rygning og overvægt.

Type 2-diabetes er arvelig, men udløses i mange tilfælde af usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Derfor er det vigtigt tidligt i livet at skabe sunde vaner for hele familien.

Hvad er prædiabetes?

Et stort antal danskere har præ-diabetes, som er forstadiet til type 2-diabetes. Prædiabetes kan forebygges og helbredes.

Prædiabetes er forstadiet til type 2-diabetes (også kaldet sukkersyge). Når du har prædiabetes, har du enten forhøjet fasteblodsukker eller forhøjet blodsukkerindhold. Værdierne er for høje til at blive betragtet som normale. De er imidlertid endnu ikke så høje, at din læge kan stille diagnosen type 2-diabetes.

30-40 % af menneskerne med prædiabetes udvikler type 2-diabetes inden for 3,5 år. Udvikler din prædiabetes sig til type 2-diabetes, går den ikke væk igen. Type 2-diabetes er en kronisk sygdom.

Hold din familie diabetesfri med et stort KRAM

Type 2-diabetes er arvelig, men udløses i mange tilfælde af usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Derfor er det vigtigt tidligt i livet at skabe sunde vaner for hele familien.

Kost: Spis sundt

Rygning: Kvit cigaretterne, hvis du er ryger

Alkohol: Begræns indtaget af alkohol

Motion: Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen

Desuden er det vigtigt, at du undgår at blive overvægtig.

Du kan forebygge og helbrede prædiabetes

Prædiabetes er den eneste form for diabetes, hvor du har mulighed for at forebygge og kurere. Du kan dermed undgå at udvikle type 2-diabetes og komme tilbage til normale værdier med livsstilsændringer.

Behandlingen af prædiabetes er en sund livsstil med mad, fysisk aktivitet samt evt. vægttab og rygestop.

Hvis du er i risiko

Det er vigtigt, at du får målt dit blodsukker hos din læge, hvis du er i risikozonen for at udvikle type 2-diabetes. Symptomerne på type 2-diabetes er nemlig svage og udvikler sig langsomt over måneder og år.

Med en tidlig diagnose har du chancen for at passe godt på dit liv. Du kan komme i relevant behandling og selv gøre en aktiv indsats for en bedre livskvalitet, et bedre helbred og undgå følgesygdomme.

Test din risiko for diabetes

Få inspiration og viden om sunde vaner: 

Fif til en mere aktiv hverdag

Fif til mad og drikke 

Kom godt i gang - gratis madplaner

Mød Flemming, der har type 2-diabetes

Find sunde opskrifter

Læs mere om motion

Læs mere om rygestop

Læs mere om vægttab

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes