Forebyggelse (1)

Du kan forebygge type 2-diabetes

Sund mad og regelmæssig motion kan hjælpe dig til at forebygge type 2-diabetes og prædiabetes. Risikofaktorer som alder, arvelighed og etnicitet kan du ikke gøre noget ved, men sunde vaner kan hjælpe dig til at mindske din risiko for at udvikle type 2-diabetes.

Test din risiko

Type 2-diabetes er den type diabetes, der rammer flest mennesker. Men for mange er det muligt at forebygge sygdommen. Forebyggelse kræver en sund livsstil – og hvad er det så? Det er en livsstil, hvor du spiser sundt, bevæger din krop hver dag og undgår rygning og overvægt. 

Type 2-diabetes er arvelig, men udløses i mange tilfælde af fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Derfor kan du give dig selv og dine nærmeste en hjælpende hånd ved at skabe sunde vaner for hele familien. 

Et stort antal danskere har prædiabetes, inden de udvikler type 2-diabetes. Prædiabetes kan forebygges og helbredes.

Fakta

Kender du din risiko?

76.000 danskere type 2-diabetes uden at vide det. 

Tag testen og find ud af, hvor høj din risiko er.

Test din risiko

Hvad er prædiabetes?

Prædiabetes er forstadiet til type 2-diabetes. Når du har prædiabetes, har du enten forhøjet fasteblodsukker eller forhøjet blodsukkerindhold. Værdierne er for høje til at blive betragtet som normale. De er imidlertid endnu ikke så høje, at din læge kan stille diagnosen type 2-diabetes.

30-40 % af menneskerne med prædiabetes udvikler type 2-diabetes inden for 3,5 år. Udvikler din prædiabetes sig til type 2-diabetes, går den ikke væk igen. Type 2-diabetes er en kronisk sygdom.

Hvornår har man prædiabetes?

Hvis du er i tvivl, om du har prædiabetes, er det en god ide at få taget nogle prøver hos din læge. Du har prædiabetes, hvis dine værdier ligger inden for disse områder:

  • Fasteblodsukker: 6,1-6,9 mmol/l
  • Blodsukker efter sukkerbelastningstest: 7,8-11,1 mmol/l
  • Langtidsblodsukker (HbA1c): 42-47 mmol/mol
Kærlighed

Hold din familie diabetesfri med et stort KRAM

Type 2-diabetes er arvelig, men udløses i mange tilfælde af usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Derfor er det vigtigt tidligt i livet at skabe sunde vaner for hele familien.

Kost: Spis sundt

Rygning: Kvit cigaretterne, hvis du er ryger

Alkohol: Begræns indtaget af alkohol

Motion: Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen

Få inspiration til nye vaner
Nordisk kost råvarer

Få inspiration til sund mad

Sund mad er en stor del af at forebygge type 2-diabetes. Heldigvis er der masser af inspiration at hente til din madlavning.

Cykling (1)

Få tips til motion

Motion er det andet ben i forebyggelsen af type 2-diabetes. I vores motionsafsnit har vi samlet gode generelle råd og konkrete øvelser, som kan hjælpe til en mere aktiv hverdag. 

Du kan forebygge og helbrede prædiabetes

Prædiabetes er den eneste form for diabetes, som du har mulighed for at forebygge og kurere. Du kan dermed undgå at udvikle type 2-diabetes og komme tilbage til normale værdier med livsstilsændringer.

Behandlingen af prædiabetes er en sund livsstil med fokus på sund mad, fysisk aktivitet samt evt. vægttab og rygestop.

Hvis du er i risiko

Hvis du er i risiko for at udvikle type 2-diabetes, anbefaler vi, at du får målt dit blodsukker hos din læge. Symptomerne på type 2-diabetes er nemlig svage og udvikler sig langsomt over måneder og år.

Med en tidlig diagnose har du en god chance for at passe på dig selv. Du kan hurtigere komme i den rigtige behandling og undgå følgesygdomme.