I juni var 90 10. klasseelever fra Brejninggaard Efterskole på en rejse for livet. Med afsæt i hovedfaget GymCultures fokus på gymnastik og kulturforståelse tog de til Italien, hvor de med opvisninger og gymnastiske lege sammen med lokale børn og unge spredte smil og glæde i et af de områder, der var hårdest ramt i starten af coronakrisen.
– GymCulture-rejsen handler om, at de tager ud i verden for at give af deres menneskelige overskud og det, de er dygtige til, og på den måde skabe værdi hos og glæde for andre. Det gjorde eleverne med besøg på en skole og en campingplads og med en pop-op-opvisning på en strand, hvor omkring 100 mennesker kiggede med og fik et smil på læben, fortæller Benjamin Stræde, viceforstander og koordinator for elevernes skrabelodssalg.
Med sig på GymCulture-rejsen havde eleverne tøjpakker med logoer og holdtryk samt penge til adspredende ekstraaktiviteter som paintball og tubes, hvor man sidder i en stor badering trukket bag en speedbåd i høj fart. Alt sammen gjort muligt med indtjeningen fra deres skrabelodssalg for Diabetesforeningen i foråret. For efterskolen opfordrer hvert år eleverne til at tjene de ekstra penge gennem arbejde for foreninger, hvor det både handler om at yde noget og skabe værdi for andre. Det levede skrabelodssalget og diabetessagen op til.
– At sælge lodsedler fik tredelt betydning: Det gav ekstra muligheder for de unge på deres rejse, det skabte værdi for en forening, der har et super formål, og for italienske børn i et af de områder, der led allermest under corona i første omgang. Da vi så de forfærdelige billeder fra Italien i starten, var de derfra, siger Benjamin Stræde.
Salget organiserede eleverne selv. På et kort markerede de, hvilke veje de solgte skrabelodderne på, så ingen gik de samme steder to gange. Og solgte i deres hjembyer når de var hjemme i weekenden. Med i alt 2213 solgte lodder og en støtte til diabetessagen på 35.408 kr. blev førstegangssalget en succes.
– Eleverne blev hjulpet utroligt meget af de vejledninger, vi modtog fra Diabetesforeningen. Det gjorde dem klogere på diabetes. At have baggrundsviden, om det man støtter, var en god icebreaker, når de solgte lodderne. For alle syntes, det var meget fedt at vide, at de for ét beløb støttede to gode sager. Det er et budskab, der er nemt at sælge og gjorde de unge utroligt motiverede. Derfor blev det så et stort skrabelodssalg, fortæller Benjamin Stræde.