Tyrkiske retter på fad

Ramadan og diabetes

Man kan godt holde ramadan, når man diabetes. Da der er øget risiko for lavt blodsukker og dehydrering, kræver det planlægning. Få gode råd her.

Pas godt på dig selv, når du faster

Ramadan er en vigtig højtid for mange muslimer, og man kan sagtens gennemføre fasten i Ramadan, selvom man har diabetes. Det kræver dog god planlægning og en ekstra indsats, da der er større risiko for dehydrering og lavt blodsukker, jo længere du faster.

Når man har diabetes, kan man godt blive undtaget fra at faste under Ramadan, da man kan risikere at udsætte sin krop og sit helbred for fare. Det er et personligt valg, om du vil faste eller ej.
Hvis du vælger at faste, har vi her samlet en række gode råd til dig, så du ved, hvordan du passer godt på dig selv under Ramadan.

1) Vær godt forberedt på fasten

Hvis du overvejer, om det er forsvarligt at holde Ramadan, er det også værd at vide, at der i nogle tilfælde kan være flere forhold, der er værd at tage med i din overvejelse:

  • Hvis du har følgesygdomme til diabetes som fx øjenproblemer og hjerte- eller nyresygdom, er der stor risiko for, at det bliver værre, hvis du faster under Ramadan
  • Bestemte typer tabletter og insulin øger risikoen for lavt blodsukker – derfor er det en god idé at tale med din læge eller behandler, så I kan justere din medicin under fasten
  • Hvis du undlader at tage din medicin under fasten, er der risiko for at få forhøjet blodsukker
  • Husk, at du kan få dispensation fra fasten, hvis du udsætter din krop og dit helbred for fare
Bog

Information på flere sprog

Steno Diabetes Center Copenhagen har udarbejdet materiale om Ramadan og diabetes på flere sprog. Du finder informations-pjecer og inspiration til opskrifter fra diætister på både dansk, engelsk, arabisk, tyrkisk, urdu og somali.

Klik her og gå til Stenos side

2) Tal med din læge og læg en plan

For nogle med diabetes kan det give helbredsproblemer eller være farligt at faste – særligt, hvis du tager medicin, der øger risikoen for dehydrering eller lavt blodsukker.

Hvis du vil være sikker på, at du faster uden at udsætte dig selv for fare, kan du tage en snak med din læge eller behandler, inden du beslutter dig. Sammen kan I lægge en forsvarlig plan for din faste.

Det er en god idé at tale om:

  • Hvor ofte du skal måle dit blodsukker
    - vær sikker på, at du har strimler nok til hele ramadanen
  • En plan for, hvad du kan gøre, hvis dit blodsukker er for højt eller for lavt
  • Justering af din tablet- eller insulinbehandling. Hvis du tager insulin, skal du bruge mindre insulin end normalt. Typen af insulin skal muligvis også ændres, mens du faster

 

3) Hold øje med dit blodsukker

Når du faster kan det være kan det være svært at genkende de normale symptomer på højt og lavt blodsukker. Derfor er det godt at måle dit blodsukker regelmæssigt i løbet af fasten for at tjekke, at det ligger ok.

Hvis du får lavt blodsukker – under 4 mmol/l.

  • Du kan blive nødt til at afbryde din faste, hvis dit blodsukker er for lavt (dvs. under 4 mmol/l.).
  • Du kan tage nogle hurtige kulhydrater som fx druesukkertabletter eller juice – og derefter spise noget med kulhydrater, der virker langsomt som fx en skål brune ris eller linser

Hvis du får højt blodsukker – over 16,6 mmol/l.
Hvis dit blodsukker er over 16,6 mmol/l. bør du også afbryde fasten, da ubehandlet højt blodsukker kan føre til syreforgiftning.

Ramadan Blodsukkermaaling
Klik på billedet for at downloade plakaten om Ramadan.

International Diabetes Federation (IDF) og Diabetes and Ramadan (DAR) International Alliance er enige om, at du ikke afbryder fasten ved at måle blodsukker. 

 

4) Spis og drik varieret

  • Spis så tæt på Suhoor (solopgang) som muligt
  • Vælg mad med langsomme kulhydrater og højt indhold af kostfibre. Det kan fx være brune ris, bønner, linser, fuldkorn og grøntsager)
  • Sørg for at spise rigeligt med (grove) grøntsager, da de ekstra kostfibre vil holde dig mæt og dit blodsukker mere stabilt
  • Spis mindre portioner ved Iftar (solnedgang) - på den måde kan du undgå højt blodsukker efter måltidet
  • Brug rapsolie og olivenolie til madlavning (umættet fedt) og begræns mængden af olie i maden
  • Spis ikke for meget friturestegt mad, som fx samosas og pakoras. Friturestegt mad øger indholdet af kalorier. 
  • Begræns søde sager, så du kan undgå at få højt blodsukker efterfølgende
Bønner Kikærter Og Linser

Gode råd til, hvad du kan drikke:

  • Drik derfor rigeligt med vand – 1-1,5 liter i døgnet – især lige før solopgang, så væskedepoterne er fyldt op
  • Hvis du dehydrerer under fasten, så afbryd fasten, og drik rigeligt med vand
  • Vær opmærksom på, at væske som fx frugtjuice kan få dit blodsukker til at stige meget hurtigt, så det er bedst at holde dig fra det, medmindre du har fået lavt blodsukker

5) Bevæg dig lidt i løbet af de lyse timer

Det er godt at bevæge dig lidt fra solopgang til solnedgang. Det kan fx være en gåtur eller lignende i et moderat tempo.

Vær opmærksom på, at hård fysisk aktivitet under faste kan gøre give dehydrering og lavt blodsukker.

Godt at vide om Taraweeh

Det kan være krævende for kroppen at bede Taraweeh - de særlige bønner, der bedes under ramadan.
Derfor kan der være risiko for at dehydrere eller få lavt blodsukker under bønnen. Udover at drikke rigeligt med væske ved Iftar er det godt at tage en flaske vand og noget druesukker med til bønnen.

Glædelig Ramadan!