MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Mad med fuldkorn


Vi spiser for lidt fuldkorn, gør som Mor og Laura og få fuldkorn ind i hverdagen [01:49]

Hvorfor skal jeg vælge fuldkorn?

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du mindst spiser 75 g fuldkorn om dagen. Der er mange gode grunde til at spise fuldkorn.

  • Fuldkorn mætter godt – de fleste spiser mindre, når de vælger fuldkorn. Det er positivt, hvis du vil tabe dig.
  • Fuldkorn er godt for fordøjelsen og holder maven i gang.
  • Fuldkorn forebygger sygdomme, da det indeholder vitaminer, mineraler og sundhedsfremmende stoffer.

Hvad er fuldkorn?

Fuldkorn kan både være hele og forarbejdede kerner – for eksempel knækkede, skårne eller malet til fuldkornsmel. Det vigtige er, at alle dele af kernen er taget med – også skaldelene og kimen. Det er nemlig her de fleste af vitaminerne, mineralerne og kostfibrene findes.

Læs mere om fuldkorn

Spis fuldkorn hver dag

Morgen
Om morgenen kan du for eksempel spise havregryn, mysli, fuldkornscornflakes eller et andet morgenmadsprodukt med fuldkorn.

Se en oversigt over en lang række sunde morgenmadsprodukter

Frokost
Til frokost kan du for eksempel spise rugbrød, fuldkornspitabrød, fuldkornssandwich eller en anden form for fuldkornsbrød.

Aften
Til aftensmaden kan du spise fuldkornspasta eller - ris eller bulgur, perlerug, spelt eller couscous.

Mellemmåltid
Dit mellemmåltid kan bestå af fuldkornsknækbrød eller fuldkornsbrød/boller. Du kan også spise en portion skyr eller andet syrnet mælkeprodukt med mysli eller fuldkornscornflakes.

Fuldkornspartnerskabet

Diabetesforeningen er medlem af Fuldkornspartnerskabet, som blandt andet består af Diabetesforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder. Målet med partneskabet er, at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Besøg Fuldkornspartnerskabets hjemmeside

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes