Sådan byder I nye frivillige velkommen
En god modtagelse sikrer en god start, hvor nye frivillige kender rammerne for deres indsats.
En god modtagelse sikrer en god start, hvor nye frivillige kender rammerne for deres indsats.
Når nye frivillige bliver en del af Diabetesforeningen, er det vigtigt, at de får en god modtagelse. En god modtagelse sikrer, at frivillige føler sig velkommen i foreningen, og at de forstår rammerne for deres frivillige indsats. Når de kender rammerne, er det nemlig lettere at gå til opgaverne.
Når nye frivillige træder til, er det en god idé at afholde en uformel samtale. Her kan I afstemme indbyrdes forventninger og spørge ind til den frivilliges ønsker ift. til det at være en del af jeres frivilliggruppe. Udlever frivilligpolitikken til nye frivillige.
Sørg for at give nye frivillige en grundig introduktion til Diabetesforeningen og til det frivillige engagement, som de er blevet en del af. Giv dem en introduktion til roller, mandater og opgaver, så de føler sig trygge ved at gå i gang. I kan evt. lade den frivillige blive en del af en ”føl-ordning”, hvor nye frivillige følger garvede frivillige i den første tid. En føl-ordning kan også være med til at sikre, at nye frivillige hurtigere bliver en del af fællesskabet i gruppen.
Følg op med nye frivillige efter et par måneder. Spørg ind til den første tid og tag godt imod feedback fra den nye frivillig. Ofte kan nye øjne give nye indsigter.
– de frivilliges retningslinjer
Flere frivillige til fællesskabet skaber energi, flere hænder til at løfte opgaven og ikke mindst nye og spændende idéer til det lokale fællesskab.
Bliv opdateret om seneste nyt, tilbud og kurser med nyhedsbrevet FrivilligNyt.
Deltag i gratis kurser kun for frivillige om relevante temaer. Kurserne varer typisk 2-3 timer.
Få overblik over roller, ansvar og forpligtelser mellem frivillige og organisationen.