Det kan være svært at få omtale i aviser, selvom du har et godt budskab. For du er altid i konkurrence med mange andre, der også appellerer til avisen og journalisten om opmærksomhed.
Timingen er vigtig, når du kontakter en journalist. Så vær i god tid – dvs. kontakt journalisten mindst en uge før, der er deadline på aflevering af pressemeddelelsen.
Kender du nogen?
Personlige relationer åbner døre. Så tjek gerne, om du kender en – der kender en – som kender journalisten (eller en anden, der arbejder for samme avis).
Personlig kontakt
Journalister får bunker af mails. Så der er kun én vej: Ring.
Forbered dig på, hvordan du kort og præcis vil fortælle om din historie. Brug overskrift, indledning og underoverskrifter fra pressemeddelelsen.
Lav en aftale om, at du straks efter samtalen sender pressemeddelelsen, og at du ringer dagen efter for at følge op. Det sikrer, at journalisten læser din pressemeddelelse, og kan få svar på eventuelle spørgsmål, som kan afgøre, hvorvidt din pressemeddelelse kommer i avisen.
Hvis journalisten vil have en case
Du kan være så heldig, at journalisten gerne vil uddybe historien med en case – dvs. skrive om en eller flere personer, som repræsenterer dem, historien handler om. Så er din opgave at hjælpe journalisten ved at finde nogen, der gerne vil stille op til interview og fortælle deres private historie.