Aviser

Pressemeddelelse

Tips til at skrive en pressemeddelelse og overbevise en journalist om, at historien skal med i avisen

Hvad er en pressemeddelelse?

En pressemeddelelse adskiller sig på fire vigtige punkter fra en annonce:  

  • Du betaler ikke for at få den indrykket (modsat en annonce, der koster en fast pris)
  • Hovedbudskabet er som regel en nyhed
  • Det er avisen, der beslutter, om historien er relevant og interessant nok til at blive publiceret 
  • Avisens journalist beslutter suverænt, hvilke budskaber, der kommer med i avisen – f.eks. ved at plukke i pressemeddelelsen, så kun noget af den kommer med 

Vejen til at få en pressemeddelelse i avisen

    Vejen til at få en pressemeddelelse i avisen
  • Få overblik over aviserne i dit lokalområde

    + -

    Først og fremmest skal du få overblik over dit lokalområdes aviser – dvs. både ugeaviser, lokalaviser og lokale sider i jeres regionale avis.  
     
    For hver avis undersøger du:  
    Hvornår har de deadline for levering af indhold til avisen? 
    Hvilke journalister har de, og hvem er relevant? 
     
    Skaf gerne et par eksemplarer af hver avis, så du får et indtryk af deres redaktionelle stil.  

  • Sådan skriver du en pressemeddelelse

    + -

    Vinkel 
    Pressemeddelelsens vinkel skal fange journalistens interesse. Den gode lokale vinkel giver størst chance, så sæt fokus på lokale aktiviteter, antallet af personer med diabetes i kommunen og andre lokale budskaber.  
     
    Indhold 
    En god pressemeddelelse skal give journalisten, og avisens læsere, svar på:  
     
    Hvad er nyheden/hvad drejer det sig om? 
    Hvem involverer det? 
    Hvorfor foregår det? 
    Hvor foregår det 
    Hvornår foregår det? 
     
    Overskriften 
    Overskriften er det vigtigste i hele pressemeddelelsen. Den skal fange journalisten, og den skal fange læserne. Så giv din overskrift en AHA-virkning, der gør folk nysgerrige efter at vide mere.  
     
    Indledningen 
    Efter overskriften skriver du en indledning, der giver svar på de fem spørgsmål ovenfor, og er en sammenfatning af hele historien. Tænk din indledning som en mini-version af historien, der reelt kan stå alene.  
     
    Brødteksten 
    I fagsprog kalder man den lange del af pressemeddelelsen for brødtekst.  
     
    Prioriter, så de vigtigste ting kommer først. Tænk opbygningen af teksten sådan, at journalisten skal kunne slette afsnit nedefra, hvis teksten er for lang.  
     
    Skriv korte afsnit – gerne med underoverskrifter.  
     
    Afslutning 
    Slut med kontaktoplysninger, så journalisten altid kan komme i kontakt med dig.  
      
    Stil og tone 

    • Skriv kort (ikke over ¾ side) 
    • Brug korte sætninger
    • Skriv i et sprog, der er let at forstå 
    • Begræns fagudtryk og forklar dem 
    • Kun én information pr. sætning
  • Kontakt til journalister

    + -

    Det kan være svært at få omtale i aviser, selvom du har et godt budskab. For du er altid i konkurrence med mange andre, der også appellerer til avisen og journalisten om opmærksomhed.  
     
    Timingen er vigtig, når du kontakter en journalist. Så vær i god tid – dvs. kontakt journalisten mindst en uge før, der er deadline på aflevering af pressemeddelelsen.  
     
    Kender du nogen? 
    Personlige relationer åbner døre. Så tjek gerne, om du kender en – der kender en – som kender journalisten (eller en anden, der arbejder for samme avis). 
     
    Personlig kontakt 
    Journalister får bunker af mails. Så der er kun én vej: Ring.  
     
    Forbered dig på, hvordan du kort og præcis vil fortælle om din historie. Brug overskrift, indledning og underoverskrifter fra pressemeddelelsen.  
    Lav en aftale om, at du straks efter samtalen sender pressemeddelelsen, og at du ringer dagen efter for at følge op. Det sikrer, at journalisten læser din pressemeddelelse, og kan få svar på eventuelle spørgsmål, som kan afgøre, hvorvidt din pressemeddelelse kommer i avisen.  
     
    Hvis journalisten vil have en case 
    Du kan være så heldig, at journalisten gerne vil uddybe historien med en case – dvs. skrive om en eller flere personer, som repræsenterer dem, historien handler om. Så er din opgave at hjælpe journalisten ved at finde nogen, der gerne vil stille op til interview og fortælle deres private historie.  

  • Fotos

    + -

    Hvis du vælger at sende et foto sammen med pressemeddelelsen, skal du være opmærksom på, at: 
     

    • Billedet skal være i høj opløsning, så det egner sig til at blive brugt i den trykte version af avisen (de fleste digitale kameraer tager billeder i høj nok opløsning, og hvis du tager billedet med telefonen, kan du maile det i original størrelse) 
    • Du skal have rettigheder til billedet, og have tilladelse fra de personer, der er med på det 
image-text
Eksempel På Opbygningen Af En Pressemeddelelse

Eksempel på en pressemeddelelse

Find et eksempel på, hvordan du skriver en fængende pressemeddelelse.
Anonym silhouet

 

Tina Langerskov Buchhave

Telefon: 63 12 90 50
Mail: tbu@diabetes.dk

Kontakt mig, hvis du har spørgsmål til værktøjer til presse og markedsføring.