Skolestart skal være en tryg start

Debat: Skal små børn selv have styr på medicin og kulhydrater, når de ikke må børste tænder alene før de er 12 år?

Kontaktperson Paa Arbejde
12. maj 2022 | Af Claus Richter, administrerende direktør i Diabetesforeningen.

Bragt i Skolemonitor 12. maj 2022

I disse uger tager en masse børn fat på deres 10 års skolegang, og skifter fra børnehave til SFO. Det er en forventningsfuld tid, men for nogle børn og forældre er det også en bekymrende tid, for uden behandling kan type 1-diabetes være livstruende.

På nogle skoler går det godt, men ikke alle steder har børnene tryghed for trivsel og læring, fordi der ikke er afsat ressourcer til at tage vare på den kroniske sygdom, de lever med hver dag.

I dag er der stor forskel på, hvordan landets 98 kommuner sikrer, at skolen kan tilbyde praktisk hjælp til de børn, der har brug for det, sådan som der står i Folkeskoleloven.

Det stiller også ofte lærerne, pædagogerne og til tider skolelederne i en svær situation, fordi der ikke bliver prioriteret ressourcer til det - og fordi skolernes budgetter i forvejen er meget stramme og kommunernes praksis vidt forskellig.

Det system har kun tabere. Først og fremmest børnene og deres familier.

Børn er børn og børn skal lege og lære. Ikke have ansvaret for deres kroniske sygdom. Det er et voksenansvar og det skal vi tage på os.

Derfor kæmper vi for en tryg skolegang for børn med diabetes. Vi er sikre på, at både lærere, pædagoger og skoleledere deler det ønske. Diabetesforeningen har udarbejdet et start-kit til at hjælpe til en god skolestart. Men det er selvfølgelig ikke nok. Diabetesforeningen foreslår derfor:

  • lad os gøre som på fri- og privatskoleområdet og lave en pulje for eksempel i regi af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, der kan sikre hjælp til børnene i hverdagen – en pulje som skolen selv kan udmønte. De steder, det fungerer i dag, er der gode erfaringer med, at det er én fra AKT-teamet, der tager ansvaret. Det er vigtigt, at det er en person, der er fast på skolen og ikke sundhedspersonale, som kommer sporadisk.

Der er rigeligt at tage sig af, for et barn med diabetes er typisk udstyret med en sensor, der måler blodsukkeret og en pumpe, der regulerer insulinmængden. Men antallet af kulhydrater skal stadig tælles og der skal korrigeres for fysisk aktivitet.

Børn er børn og børn skal lege og lære. Ikke have ansvaret for deres kroniske sygdom. Det er et voksenansvar og det skal vi tage på os

Vi forventer med andre ord, at børn helt ned til 6-8-års alderen selv kan overskue hvor mange kulhydrater, der er i en halv spist madmakke og i øvrigt forudse, om der er rundbold på programmet i frikvarteret og hvad dagen i øvrigt måtte bringe.

Det er tankevækkende, for når det handler om at børste tænder, er anbefalingen først at overlade det til barnet, når det er omkring 12 år gammelt. Man skal også være omkring 12 år for selv at kunne cykle i skole.

Vi ved fra vores tidligere undersøgelser i Diabetesforeningen og de mange, mange samtaler vi har med forældre, der ringer til vores rådgivning, at børnene ofte føler sig uden for, fordi de ikke får praktisk hjælp, og at det belaster forældrene i voldsom grad hele tiden at være ”på” og skulle forholde sig til barnets målinger og kulhydrater midt i arbejdstiden mange gange om dagen.

Vi ved også, at de mange gange, hvor forældre har et godt samarbejde med skolen, oplever de en stor tilfredshed og tryghed. Vi kæmper for, at alle børn skal opleve en tryg skolestart og skolegang – og for sund fornuft: så når de skal børste tænder med en voksen, skal der også være en voksen til at hjælpe med en kronisk sygdom.

Læs mere

Skolebørns trivsel hænger sammen med langtidsblodsukkeret

Diabetesforeningen: Børn med diabetes overlades til sig selv i skolen

Diabetesforeningens mærkesag: Tryg skoletid

Mit Barn Startkit2

Startkit til samarbejde

I startkittet finder du bl.a. vejledninger og samarbejdsaftaler, der er med til at sikre et godt samarbejde med skole eller dagtilbud.

Hent startkittet

Skolebarn

I skole

Når dit barn er i skole, har skolen ansvaret for, at alle børn indgår på lige fod og for at sikre tryghed og trivsel for alle.

Læs mere om børn med diabetes i skole

Barn Og Kontaktperson 01

Særligt til fagpersoner

Hvordan skal du som leder eller medarbejder forholde dig, når et barn i din klasse eller børnehave har type 1-diabetes?

Læs mere