Fødder på badevægt

Overvægt og vægttab med diabetes

Et vægttab kan forbedre blodsukkerreguleringen, blodtryk og kolesteroltal. Meget kan gøres med god mad og motion.

Når du har type 2-diabetes og samtidig er overvægtig, kan selv et relativt lille vægttab gøre en stor forskel. Et vægttab på 5-10% kan forbedre blodsukkerreguleringen, blodtryk og kolesteroltal. Heldigvis kan meget gøres med god mad og motion.

Nøglen til vægttab er maden

Hvis du gerne vil tabe dig, er din mad nøglen, mens regelmæssig fysisk aktivitet er med til at fastholde vægttabet. Der skal rigtig meget motion til, hvis du gerne vil tabe dig uden at ændre på dine madvaner. Men fysisk aktivitet er også godt for din diabetes på anden vis, da det er med til at sænke værdierne af dit blodsukker, blodtryk, kolesteroltal og forbedre insulinfølsomheden.

Et godt råd er at lave realistiske mål og at lave mindre delmål, som du føler, du kan overholde. Det er ofte mere overskueligt at starte ud med et mindre vægttab frem for et stort. Et vægttab på 5-10 % kan forbedre dit blodsukker.

Der er ikke nogen fast skabelon til, hvordan man kan opnå et varigt og sundt vægttab.
Et sted at starte kan være at tænke over, hvad og hvor meget du spiser og drikker i løbet af dagen, og i hvilke situationer.

Du kan måske bruge vejledende spørgsmål til at hjælpe med at finde de vaner, der giver mening for dig at arbejde med. Sådanne spørgsmål er f.eks.:

  • Er du sulten, når du spiser?
  • Spiser du af høflighed?
  • Spiser du, når du har brug for en pause?


Det kan være en god ide at arbejde med én vaneændring ad gangen, og huske dig selv på, at vaner tager tid at ændre. Tal evt. med din behandler om henvisning til klinisk diætist. 

 

Motivationsgrupper

Diabetesforeningens motivationsgrupper kan være en god hjælp for dig, hvis du gerne vil arbejde med et vægttab. Du kan finde motivationsgrupperne i hele landet. Her kan du udveksle erfaring med andre, der har diabetes, og som står over for de samme udfordringer i hverdagen som dig.

Diabetes og for højt blodtryk

For højt blodtryk er skadeligt for kroppen. Vægttab er en effektiv måde at sænke blodtrykket på, hvis du vejer for meget. Ofte er det nødvendigt at supplere med medicinsk behandling for at få blodtrykket tilstrækkeligt langt ned. Tal med din læge om, hvad der er optimalt for dig.

Salt øger blodtrykket

Salt i maden har også betydning for blodtrykket. Hvis du har for højt blodtryk, er det derfor hensigtsmæssigt at være bevidst om, hvor meget salt du spiser og skære ned på mængden.

Størstedelen af den salt, vi får i mad og drikke, kommer fra færdigkøbte produkter som brød, morgenmadsprodukter, ost, pålæg m.m. Hertil kommer et naturligt indhold af salt i andre madvarer. Resten dvs. godt 10 % tilsætter vi selv maden, når vi tilbereder den.

Sund mad med mange grøntsager, frugt, magre mejeriprodukter, fuldkornsprodukter og generelt lavt indhold af fedt har også vist sig at sænke blodtrykket effektivt.