MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Mad

8 tommelfingerregler

  • Kend dine kulhydrater
  • Lad kulhydraterne komme fra mad med meget fuldkorn og mange kostfibre
  • Spis mange grøntsager – især de grove som kål, broccoli og blomkål
  • Vælg magert kød
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Vælg uforarbejdet mad frem for forarbejdet mad
  • Spis mindre portioner, hvis du vil tabe dig
  • Drik vand

Hvad må jeg spise?

”Hvad må jeg spise?” er et naturligt spørgsmål at stille, når du har fået konstateret type 2-diabetes.
Der findes ikke én magisk diæt, der kan sænke blodsukkeret hos alle med type 2-diabetes. Der er mange måder at spise på, hvis du overholder nogle få tommelfingerregler som for eksempel at spise mange grøntsager og tælle dine kulhydrater.

Kend dine kulhydrater

Når du har diabetes, er det alfa og omega at kunne  vurdere mængden af de kulhydrater, du spiser, da det er kulhydraterne, der får dit blodsukker til at stige. Når du holder styr på kulhydraterne, giver det en bedre forståelse af blodsukkerstigningen efter et måltid – og afhængigt af hvor aktiv du er, kan du regulere dit indtag af kulhydrater. Eller du kan vælge at gå en tur eller lave anden bevægelse, efter du har spist kulhydrater.

Hvis du ikke får insulin, er det en god idé at fordele dine kulhydrater ud over dagen, så blodsukkerstigningerne ikke bliver for voldsomme.

Den nyeste forskning viser, at der ikke er én ideel fordeling mellem kulhydrat, protein og fedt i kosten, når du har type 2-diabetes. I stedet bør du fokusere på kvaliteten af fødevarerne. Det er eksempelvis en god idé at vælge kulhydrater i form af fuldkornsprodukter, grøntsager og kål – frem for mange forarbejdede kulhydratrige fødevarer.

Grafik af sammenhæng imellem kulhydrat og blodsukkerstigning vist ved skiver af brød

Her er kulhydraterne

Jo flere kulhydrater du spiser til et måltid, desto mere vil dit blodsukker stige. Vil du spise færre kulhydrater? Så er første skridt at vide, hvor de findes i dagens hovedmåltider.

Se infografik med tips til færre kulhydrater

Råvarer på et marmorbord. Kød, fisk, fjerkræ, grønt, ost og nødder.

Eksperter: Spis mere grønt og kend dine kulhydrater

I dag er der flere rigtige måder at spise med diabetes på. Du må prøve dig frem og finde den måde, der fungerer bedst for dig, lyder det fra ernæringseksperterne.
Læs artiklen "Spis mere grønt og kend dine kulhydrater"
Tallerkener med anretninger fra 5 forskellige måder at spise på

Flere måder at spise på

Tiden med stramme diabetes-kostplaner fra lægen er heldigvis forbi. Her har du fem bud på forskellige kostformer. Måske kan du finde inspiration til en, der passer til netop dig.
Se temaet "flere måder at spise på"

Individuelt tilrettede diæter er vejen frem

En konsensusrapport fra den amerikanske diabetesforening og den europæiske forskningssammenslutning, peger på flere mulige diæter/kostformer, som f.eks. lav-kulhydratskost, middelhavskost og vegetar. Du skal prøve dig frem og finde ud af, hvilke madvarer, der hjælper dig med at holde et stabilt blodsukker. Her er det vigtig at være realistisk og finde ud af, hvad der kan fungere for dig på den lange bane – individuelt tilrettede diæter er vejen frem.

Hvis du er virkelig glad for ris, pasta og kartofler, er det nok ikke lav-kulhydratskost, du skal begynde på. Så skal du i stedet fokusere på at skære ned på mængderne og prioritere langsomt optagelige frem for hurtigt optagelige kulhydrater. Vælg eksempelvis rugbrød frem for hvidt brød og erstat nogle af kartoflerne og risene med grøntsager.

Drik vand

Vand dækker dit væskebehov uden at bidrage med kalorier. Undgå så vidt som muligt sukkersødede drikke, frugtjuice og smoothies, da de giver hurtig stigning i blodsukkeret. Har du lyst til sodavand eller læskedrikke, så vælg dem uden sukker og med højst 1 gram kulhydrat per 100 gram.

Tegning af kok

Madfællesskaber på Facebook

Vi ved, at rigtig mange med diabetes har glæde af at dele erfaringer om mad og diabetes på de sociale medier.
Find Facebookgrupper om mad og diabetes

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes