Lokalforening

Aarhus Lokalforening

Velkommen til Diabetesforeningens lokalforening i Aarhus. Vi arbejder for et bedre kendskab til og forståelse for diabetes – både over for kommunens borgere, politikere og det enkelte menneske med diabetes.

Om Aarhus Lokalforening

Velkommen til Diabetesforeningens lokalforening i Aarhus. Vi arbejder for et bedre kendskab til og forståelse for diabetes – både over for kommunens borgere, politikere og det enkelte menneske med diabetes.

Diabetesforeningens lokalforeninger oplyser om livet med diabetes og tilbyder netværk, foredrag og motionsaktiviteter.

Lokalforeningen er blevet en del af rehabiliteringsfamilien på MarselisborgCentret og deler lokaler med Gigtforeningens Aarhuskreds på adressen

Evald Krogs Gade 4A-4B, 1 sal
8000 Aarhus C
(4B er elevatorindgang).

 

Aktiviteter og arrangementer

    Aktiviteter og arrangementer
  • Diabetes-Café

    + -

    OBS!

    På grund af påsken er Diabetes-Caféen aflyst den 31. marts og den 7. april 2026.
    Vi ønsker alle GOD PÅSKE.

     

    Vores Diabetes-CaféDen Grønne Dagligstue (Bygning 16B) holder åbent om tirsdagen i tidsrummet kl. 10.00-12.00.

    Idéen bag caféen er at skabe mulighed for at mødes med ligesindede, udveksle erfaringer og have hyggeligt samvær.

    Caféen er åben for alle
    - Personer med diabetes
    - Pårørende
    - Venner og bekendte, der er berørt af diabetes
    - Fagpersoner med kontakt til diabetikere

    Vi har altid kaffe på kanden.

    Med venlig hilsen
    Bestyrelsen

  • Generalforsamling 2026

    + -

    Generalforsamling 2026

    Lokalforeningen inviterer til den årlige generalforsamling

    Torsdag den 5. februar 2026 kl. 18.00
    der afholdes på
    MarselisborgCentret, Bygning 9, 1. sal
    Evald Krogs Gade 9
    8000 Aarhus C
    (adskillige busforbindelser og gode parkeringsforhold)

    Generalforsamlingen afholdes i henhold til vedtægterne med følgende dagsorden:
    1. Valg af dirigent
    2. Bestyrelsens beretning om Lokalforeningens virke i det forgangne år
    3. Godkendelse af regnskab
    4. Behandling af indkomne forslag, der skriftligt er tilgået Lokalforeningens bestyrelse
        senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse
    5. Fremlæggelse af foreløbig aktivitetsplan for det kommende år
    6. Valg af bestyrelse
    7. Valg af bestyrelsessuppleanter, der vælges en 1. suppleant og en 2. suppleant
    8. Valg af kritisk revisor
    9. Eventuelt

    Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest den 28. januar 2026 og sendes til [email protected].

    I forbindelse med generalforsamlingen får vi besøg af Diabetesforeningens formand Jørgen Andersen, der vil fortælle om foreningens arbejde her og nu samt planer for fremtiden.

    Af hensyn til forplejning beder vi om tilmelding senest den 28. januar 2026 til [email protected].

    Vel mødt.

    På bestyrelsens vegne
    Bente Christensen

  • Kirkekoncerter med MARIE CARMEN KOPPEL

    + -

    Kom og oplev Marie Carmen Koppel i Aarhus-området i marts måned.

    Marie Carmen Koppel er ambassadør for Diabetesforeningen og giver kirkekoncerter rundt i hele landet - Diabetes Tour 2026. 

    Marie Carmen Koppel er selv diabetiker og bringer det med ind i sine koncerter, når hun fylder kirkerummet med sin smukke vokal.

    GÅ IKKE GLIP AF OPLEVELSEN, køb billet allerede i dag.

    Billetter kan købes ved at gå ind på linket ved den enkelte kirke. 

    Lisbjerg Kirke den 10. marts 2026 kl. 19.00
    Link til billetkøb.


    Holme Kirke den 11. marts 2026 kl. 19.30
    Link til billetkøb.


    Skjoldhøj Kirke den 8. oktober 2026 kl. 19.30
    Link til billetkøb.

  • Motivationsgruppe i Aarhus

    + -

    Få inspiration til motion, sund mad og meget mere............

    Der arbejdes i øjeblikket på etablering af Motivationsgrupper i 2026.

    Det er et tilbud til mennesker med type 2-diabetes. 

  • Vandregruppen Midt- og Østjylland

    + -

    Har du lyst til at være med i et vandrefællesskab? Så tilmeld dig Facebook-gruppen “Diabetesforeningens Vandregruppe i Midt- og Østjylland” og deltag på vores ture.

    Vandregruppen består af engagerede medlemmer, der planlægger og slår ture op i gruppen – særligt Johanne Krog, Henrik Hauge og Helle Melgaard står for tilrettelæggelse m.m.

    I vandregruppen lægger vi vægt på:

    • Motion
    • Socialt samvær
    • Gode naturoplevelser

    Vi mødes hver anden søndag kl. 10 og går typisk 2-3 timer afhængigt af ruten. Turene er normalt 8-12 km og varierer i sværhedsgrad. Du kan læse mere om den enkelte tur i opslagene i Facebook-gruppen.

    Alle medlemmer er velkomne til at byde ind som vært for en tur, de kender og kan anbefale. Planlagte ture kan ses i gruppen.

    Kontakt for yderligere oplysninger:
    Administrator Henrik Hauge – tlf. 40 40 47 30

  • Gå- og vandregrupper Midt- og Østjylland

    + -

    Har du lyst til at være med i et vandrefællesskab?

    Gågruppen i Midt- og Østjylland består af 3 dedikerede personer:
    Johannes Krogh, Mathias Sørensen og Helle Melgaard.

    De tre vigtigste ting i gågruppen handler om:
    - Motion
    - Socialt sammenhold
    - Gode (natur) oplevelser

    Gågruppen mødes hver 2. søndag kl. 10 og går 2-3 timer afhængig af ruten. Efterhånden er turene blevet i gns. på 8 km, men hvis flere har lyst til at være til at planlægge ture, kunne der også laves kortere ture - evt.  i kombination med de lidt længere ture.

    Planlagte ture i 2023/2024 kan ses på Facebook.

    Nærmere oplysninger:
    Holdleder Helle Melgaard
    tlf. 29 25 98 89

     

  • Mænd i Aarhus: Vil du i gang med at bevæge dig mere?

    + -

    SUND Sammen er et gratis og trygt tilbud til dig, der gerne vil være mere aktiv sammen med andre. Ingen krav om god form — bare lysten til at være med. Holdet i Basen er kun for mænd og faciliteres af studerende fra sundheds- og idrætsuddannelser, som skaber en tryg og motiverende ramme.

    Vi træner onsdage kl. 18.30–20.00.
    Basen Beboerhus - Søndervangen 34A, 8260 Viby J

    Læs mere og tilmeld dig her

  • PROJEKT SUND SAMMEN: kom for træningen - bliv for fællesskabet

    + -

    SUND Sammen er et gratis og trygt tilbud til dig, der gerne vil være mere aktiv sammen med andre. Ingen krav om god form — bare lysten til at være med. Holdet på Basen er kun for mænd. Holdet på Marselisborg er for alle. Begge hold faciliteres af studerende fra forskellige sundheds- og idrætsuddannelser, som skaber en tryg, sjov og motiverende ramme.

    • Onsdage kl. 18.30–20.00 Basen
    • Torsdage kl. 17.00–18.30 MarselisborgCentret

    Hvor og hvordan?

    Onsdagsholdet

    Basen Beboerhus
    Søndervangen 34A, 8260 Viby J
    Vi mødes i træningssalen. OBS. Vores hold i Basen er et hold udelukkende for mænd.

    Torsdagsholdet

    MarselisborgCentret
    Evald Krogs Gade 1A, 8000 Aarhus C, sal 5
    Vi mødes foran sal 5. Alle er velkomne.

    Læs mere og tilmeld dig her

    (du kan også bare dukke op, så skal vi nok tage godt imod dig)

Bestyrelsen

Konstitueret pr. 4/3-2026

  • Formand, Bente G. Christensen
  • Næstformand, Jane Tofteby
  • Kasserer, Holger Timmann
  • Sekretær, Jane Tofteby
  • Alm. Medlem, Vinnie Nielsen
  • Alm. Medlem, Ralford Elkiah Lindsay
  • Alm. Medlem, Anette Knutsson
  • Alm. Medlem, Steen Hansen
  • 1. Suppleant, Maria L. Poulsen
  • 2. Supplerende - Elsa Vigsø
  • Kritisk revisor, Jette Falsig Nyborg Hansen

 

Har du spørgsmål til foreningen, til aktiviteter eller direkte til bestyrelsen, kan du skrive til foreningens mail [email protected].

 

Vær med

Vil du være med til at styrke vores arbejde med at lave aktiviteter og skabe netværk for mennesker med diabetes og deres pårørende?

Så er det dig, vi har brug for i vores bestyrelse eller som aktiv frivillig!

Der er brug for at varetage mange forskellige funktioner og opgaver i vores bestyrelse, og der er med stor sandsynlighed også en opgave, der passer lige præcis til dig.

Kontakt os og hør, hvordan du kan give en hånd med.