Lokalforening

Københavns lokalforening

Velkommen til Diabetesforeningens lokalforening i København. Vi arbejder for et bedre kendskab til og forståelse for diabetes – både over for kommunens borgere, politikere og det enkelte menneske med diabetes. Bestyrelsen: Formand: Inge B Madsen, mail: [email protected] Kasserer: Kenn L Buchholtz Best.medlem: Christian Weismann Best.medlem: Claus Sønderby Best.medlem: Elisabeth Beckmann Best.medlem: Poul Brorson Best.medlem: Flemming Biirsdahl Best.medlem: Karin Rue Suppleant: Britta Baerens Suppleant: Nina Svensson

Om København Lokalforening

Velkommen til Diabetesforeningens lokalforening i København. Vi arbejder for et bedre kendskab til og forståelse for diabetes – både over for kommunens borgere, politikere og det enkelte menneske med diabetes.

Diabetesforeningens lokalforeninger oplyser om livet med diabetes og tilbyder netværk, foredrag og motionsaktiviteter.

Hvis du ønsker at modtage Københavns Lokalforenings NYHEDSBREV, skal du tilmelde dig via Diabetesforeningen, Medlemsservice på tll.6612 9006 eller mail til: [email protected]

Aktiviteter og arrangementer

    Aktiviteter og arrangementer
  • Vedtægter

    + -

     

    VEDTÆGTER

     

     VEDTÆGTER For Diabetesforeningens Lokalforening i Københavns Kommune

    § 1. Foreningens navn er Diabetesforeningens Lokalforening i Københavns Kommune.

    Foreningens hjemsted er Københavns Kommune.

    § 2. Lokalforeningen består af de medlemmer af Diabetesforeningen, der har

    folkeregister adresse/registreret hjemsted i Kommunen.

    Lokalforeningens bestyrelse kan meddele dispensation til medlemskab af Lokalforeningen,

    uanset i hvilken kommune medlemmet har folkeregister adresse/registreret hjemsted. Ingen

    kan dog opnå medlemskab i mere end en Lokalforening. Enhver dispensation skal skriftligt

    meddeles Diabetesforeningens Hovedbestyrelse.

    § 3. Lokalforeningen har til formål at forestå lokalt forankrede aktiviteter i overensstemmelse

    med Diabetesforeningens formål, jfr. § 2 i vedtægterne for Diabetesforeningen og vedtagne

    strategier. Lokalforeningen refererer til Diabetesforeningens Hovedbestyrelse.

    § 4. Ordinær generalforsamling i Lokalforeningen afholdes inden udgangen af uge 6 i 

    hvert kalenderår. Ordinær generalforsamling indvarsles af Lokalforeningens bestyrelse med

    mindst 14 dagen varsel ved annoncering på Diabetesforeningens hjemmeside og i et af

    Diabetesforeningens trykte medier. Beretningen og regnskabet gøres tilgængelig 5 hverdage

    før generalforsamlingen.

    § 5. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

    1) Valg af dirigent.

    2) Bestyrelsens beretning om Lokalforeningens virke i det forgangne år.

    3) Godkendelse af regnskabet.

    4) Behandling af indkommende forslag, der skriftligt eller pr. mail er tilgået

    Lokalforeningens bestyrelse senest 8 dage før generalforsamlingen afholdes.

    5) Fremlæggelse af foreløbig aktivitetsplan for det kommende år indeholdende planlagte

    nationale og regionale aktiviteter.

    6) Valg til bestyrelsen

    7) Valg af to bestyrelsessuppleanter, der vælges som en 1. suppleant og en 2.

    suppleant..

    8) Valg af kritisk revisor.

    9) Eventuelt

    § 6. Alle generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpelt flertal.

    § 7. Senest 8. marts indsendes et af dirigenten behørig påtegnet beslutningsreferat fra generalforsamlingen til Diabetesforeningens Sekretariat.

    § 8. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når et flertal i bestyrelsen finder det fornødent

    eller 1/3 af lokalforeningens medlemmer skriftlig stiller krav herom. Af dagsordenen skal

    fremgå hvilke emner, der ønskes behandlet.

    Ekstraordinær generalforsamling indvarsles af Lokalforeningens bestyrelse i

    overensstemmelse med § 4 ovenfor.

     

    § 9. Lokalforeningen ledes af en bestyrelse bestående af mindst 3 medlemmer og maksimalt 8

    medlemmer, der vælges blandt Diabetesforeningens medlemmer.

    Intet medlem af Diabetesforeningen kan på samme tid være medlem af bestyrelsen i mere

    end en lokalforening, en børnegruppe og eller en undergruppe.

    Lokalforeningens bestyrelse refererer til Diabetesforeningens Hovedbestyrelse.

    Lokalforeningen tegnes udadtil af bestyrelsens formand i forening med et medlem af bestyrelsen.

    § 10. Det skal tilstræbes, at bestyrelsen for Lokalforeningen enten besidder eller vil arbejde for at

    opnå de for Lokalforeningen nødvendige kompetencer til brug for opfyldelsen af

    Lokalforeningens formål, jfr. § 3.

    § 11. Bestyrelsesmedlemmer vælges for en periode på 2 år og således at mindst af to af bestyrelsens

    medlemmer hvert år er på valg. Bestyrelsessuppleanterne vælges for en periode af 1 år.

    Genvalg af bestyrelsesmedlemmer og bestyrelsessuppleanter kan finde sted.

    Såfremt bestyrelsen består af tre medlemmer er et af medlemmerne på valg i lige år mens to af

    medlemmerne er på valg i ulige år.

    § 12. Bestyrelsen kan konstituere sig lige efter generalforsamlingen eller senest efter 10 dage med en

    formand og en kasserer, der ikke må høre til same husstand. Ved stemmelighed i forbindelse med

    bestyrelsens konstituering fordeles posterne ved lodtrækning. Bestyrelsen fastsætter og nedfælder

    selv sin forretningsorden, som også suppleanterne gøres bekendt med. Suppleanterne har møde- og

    taleret men ikke stemmeret.

    Bestyrelsen udpeger i ulige år i forbindelse med konstitueringen den/de delegerede, som

    skal repræsentere Lokalforeningen på Diabetesforeningens Repræsentantskabsmøde og i lige

    år den/de delegerede, som skal repræsentere Lokalforeningen på diabetesforeningens

    Delegeretmøde.

    § 13. Til fremlæggelse og godkendelse på generalforsamlingen udarbejder Lokalforeningens bestyrelse i

    overensstemmelse med de af Diabetesforeningens Hovedbestyrelse til enhver tid udstukne

    retningslinjer et regnskab. Regnskabet følger kalenderåret. Det godkendte regnskab indsendes til

    Diabetesforeningens Sekretariatet hvert år senest 15.marts

    § 14. Beslutninger på bestyrelsesmøder træffes ved simpelt stemmeflertal, idet formandens stemme er

    afgørende i tilfælde af stemmelighed. Hvert medlem af bestyrelsen har en stemme. Bestyrelsen er

    beslutningsdygtig når mindst halvdelen (½) af medlemmerne er til stede.

    § 15. Det tilstræbes, at bestyrelsen i Lokalforeningen vælger en eller flere kommunale rådgivende repræsentanter. Diabetesforeningens Hovedbestyrelse fastsætter nærmere retningslinjer for kommunale rådgivende repræsentanter.

    § 16. Ændring af lokalforeningens vedtægter kan ske på enhver generalforsamling, når

    ændringsforslaget på behørig vis har været optaget på dagsordenen og når mindst 2/3 af

    de tilstedeværende og stemmeberettigede medlemmer stemmer for forslaget.

    Lokalforeningens vedtægter må ikke stride imod den af Hovedbestyrelsens fastsatte

    ”Standardvedtægter for lokalforeninger i Diabetesforeningen”.

    Lokalforeningens vedtægter sendes til Diabetesforeningens Hovedbestyrelse til orientering.

    § 17. I tilfælde af Lokalforeningens opløsning reserveres eventuelle aktiver i indtil 1 år med henblik

    på at undersøge muligheden for at oprette en ny lokalforening. Herefter tilfalder aktiverne

    Diabetesforeningen.

    § 18. Således vedtaget på generalforsamlingen i Københavns Lokalforening den 01-02-2026

     

  • Motivationsgrupper

    + -

    Fællesskab og aktiviteter, der motiverer. En motivationsgruppe består typisk af 8-12 medlemmer, der alle har type 2-diabetes. Det samme har de frivillige instruktører, og at have samme sygdom er en fællesnævner, der skaber et fællesskab. Formålet med gruppen er at støtte gruppemedlemmerne og deres pårørende til at leve så godt som muligt med diabetes.

    Aktiviteter og mødefrekvens. Gruppen mødes for at motionere, lave sund mad og udveksle erfaringer om livet med diabetes. Grupperne mødes en gang om ugen, og deltagerne betaler kun for den mad, de køber og spiser sammen

    Motivationsgrupper:

    Mandage

    fra kl. 17 til kl. 18 - Sundhedshus Vesterbro Vesterbrogade 121, København V

    Kontaktperson: Joan Nørhart, tlf. 6135 8797 [email protected]

    fra kl. 18:45 til kl. 20:15 -  Sundhedshus Amager Hans Bogbinders Allé 3, 2300 København S

    Kontaktperson: Jannie Nissen, tlf. 2226 9296


    Onsdage

    fra kl. 16 til kl. 17:30 -   Sundhedshus Vanløse Indertoften 10, Vanløse

    Kontaktperson: Lars Bjørklund, tlf. 2120 0964 [email protected]

    fra kl. 17:00 til kl. 19:30 - Sundhedshus Vesterbro Vesterbrogade 121, København V

    Kontaktperson: Kenn L Buchholtz, tlf. 4222 5298, mail:[email protected]

    Fra kl. 17:45 til kl. 19 -Sundhedshus Østerbro Randersgade 60, 2100 København Ø - holdet er pt sat på "Stand bye"

  • Gå-fællesskab i Øster Anlæg - hver onsdag

    + -

    Kom og vær med !

    Et gå-fællesskab i Københavns Lokalforening

    Hver onsdag kl. 10:30 mødes vi i Øster Anlæg, hvor vi går en tur på mellem 3 og 4 km rundt i det smukke anlæg

    Gå-fællesskabet er for medlemmer og deres pårørende, som ikke er helt så godt gående. Der kan evt. holdes små pauser undervejs Vi udfordrer også os selv ved at gå i det kuperet terræn, der er i Øster Anlæg

    Vi glæder os meget til at se dig på holdet,  så vi i fællesskab kan få rørt kroppen, som vil bidrage til øget energi og større overskud

    Har du lyst til at deltage i  gå-fællesskaber, kan du melde dig.

    Gå-fællesskabet giver møde med andre med diabetes og et godt humør og plads til den gode samtale. Det giver dig mulighed for, at gøre nye bekendtskaber i uformelle rammer og den bedste motivation til at komme ud at gå. Måske man kan samles efter gå-turen og drikke en kop kaffe og snakke om stort og småt.

     

    FAKTA:

    Øster Anlæg gå-fællesskab – for os der ikke er så godt gående og gerne vil i gang med at gå. Vi går hver onsdag fra kl. 10:30  til ca 11:45. Vores rute er i Øster Anlæg, ved Østerport Station og vi mødes ved indgangen til Øster Anlæg ved Stockholmsgade ved Østerport Station

    Tilmelding til Inge B Madsen, [email protected]

     

  • Det sker!

    + -

    Onsdag den 26-08-2026- arrangement  En tur ud i det blå! - Turen går bl.a. til Selsø Slot og frokost på Gerlev Kro. Pris for medlemmer af Københavns Lokalforening bliver kr. 330,- pr. person excl. drikkevarer til eget forbrug. Der er toilet i bussen

     Invitation og tilmelding sendes ud omkring uge 32/33

    Tirsdag den 15-09-2026 Hvordan er det at leve med en kronisk sygdom - diabetes ? Invitation og tilmelding sendes ud i uge 35

  • FACEBOOK

    + -

    Bestyrelsen i Københavns Lokalforening har besluttet, at bestyrelsen IKKE  benytter FACEBOOK til informationer og oplysninger fra Københavns Lokalforening.

    Vi benytter Nyhedsbrev og vores Hjemmeside til informationer og oplysninger fra Københavns Lokalforening

  • Lokalforeningens bestyrelse pr. 01-02-2026

    + -

    Bestyrelsen
    Her kan du se bestyrelsen i København:

    [email protected]

    Formand: Inge B Madsen
    Kasserer:  Kenn L Buchholtz

    Bestyrelse: Christian Weismann

    Bestyrelse:  Claus Sønderby

    Bestyrelse:  Elisabeth Beckmann  

    Bestyrelse:  Poul Brorson

    Bestyrelse: Flemming Biirsdahl

    Bestyrelse: Karin Rue

    1.suppleant: Nina Svensson

    2.suppleant: Britta Baerens

    Kritisk revisor: Mai-Britt Munch Jørgensen, mail: [email protected]


    Har du spørgsmål til foreningen, til aktiviteter eller direkte til bestyrelsen, kan du også skrive til foreningens mail [email protected].

  • Floorball

    + -

    Hver tirsdag og torsdag fra kl. 16 til kl. 17 spiller vi Floorball i den store sal i stueetagen hos Center for Diabetes og Hjertesygdomme, Hans Kirks Vej 8, 2200 København N

    Du er meget velkommen til, at komme og deltage

    Du kan kontakte Nina Svensson, tlf.: 2093 4655 / mail: [email protected]

    eller

    Peter Dan Jensen, tlf.: 2511 0309 / mail: [email protected]

    Vi glæder os til at se dig

     

  • DROP-IN CAFE

    + -

     

    Drop-in Cafe

    I samarbejdet med Center for Diabetes og Hjertesygdomme har Københavns Lokalforening været med til, at sætte tre Drop-in cafe’er op i foråret 2026.

    Drop-in cafe afholdes hos Center for Diabetes og Hjertesygdomme, 

    Hans Kikrs Vej 8, 2200 København N

    Emnerne på disse Drop-in cafe’er er relevante for dig med Type 2-diabetes og/eller Hjertesygdom. Til en af caféerne, skal du invitere dine pårørende, din ægtefælle, dit barn, en nær ven eller andre, der bistår dig i livet med din sygdom.

    Til Drop-in cafe’erne er der ingen tilmelding – man kommer bare – og der vil være kaffe og te.

     

    Den 4. juni 2026 kl. 16:30 til kl. 18:00

    Medicinsk behandling af overvægt med overlæge Carsten Dirksen

    Vi glæder os meget til at se dig

  • Deltagelse i lokalforeningens arrangementer

    + -

    Bestyrelsen i Københavns Lokalforening har besluttet, at prisen for at deltage, som medlem af Diabetesforeningen, vil i 2026 være kr. 75,- pr. person

    Til et fagligt arrangement kan et medlem af Diabetesforeningen invitere èn ledsager med, til en pris af kr. 75,- pr. person

    Til sociale arrangementer skal ikke medlemmer af Diabetesforeningen betalte den reelle kostpris pr. person

    Til arrangementet "Bustur ud i det blå", efter sommerferien, blive til en væsentlig højere for medlem af Diabetesforeningen

    Hvis der meldes afbud efter "sidste tilmeldingsfrist" , tilbagebetales deltager gebyr ikke

  • INSTAGRAM ' Diabetesforeningen Lokalforening København

    + -

    Diabetesforeningen, Københavns Lokalforening

    Vi åbner vores Instagram profil den 01-07-2026. Her vil bestyrelsen vise foto + tilhørende tekst fra vores arrangementer og reklamere for kommende arrangementer . 

  • Årsberetning 2025 og Årsregnskab 2025

    + -
  • Danmarks Diabetes Dag - søndag den 26-04-2026

    + -

    Vi havde en flot søndag på Danmarks Diabetes Dag den 26-04-2026 i Københavns Lokalforening. Der var 50 tilmeldt vores "Statue gå-tur" i Øster Anlæg. Fungerende socialminister Sophis Hæstorp Andersen, Region Øst's formand Lars Gaardhøj og Københavns Sundheds- og omsorgsborgmester Jens-Kristian Lütken deltog sammen med Diabetesforeningens adm.dir. Claus Richter på gå-turen. Vi havde hyret en Kaffevogn der var klar med kaffe til alle efter gå-turen

    Der var mediedækning fra TV2 landsdækkende, Kosmopol, DRnyheder og TV2-News - bl.a. af dagens pressemeddelelse med de desværre dårlige diabetestal. 

    Alt i alt en rigtig god søndag

     

Bestyrelsen

Her kan du se bestyrelsen i København:

  • Formand: Inge B. Madsen, mail: [email protected] 
  • Kasserer: Kenn L. Buchholtz
  • Bestyrelse: Christian W. Sørensen 
  • Bestyrelse: Claus Sønderby
  • Bestyrelse: Elisabeth Beckmann
  • Bestyrelse: Poul Brorson 
  • Bestyrelse: Flemming Biirsdahl
  • Bestyrelse:   Karin Rue
  • 1. suppleant: Britta Baerens
  • 2. suppleant: Nina Svensson
  • Kritisk revisor: Mai-Britt Munch Jørgensen


Har du spørgsmål til foreningen, til aktiviteter eller direkte til bestyrelsen, kan du også skrive til foreningens mail [email protected].

Vær med

Vil du være med til at styrke vores arbejde med at lave aktiviteter og skabe netværk for mennesker med diabetes og deres pårørende?

Så er det dig, vi har brug for i vores bestyrelse!

Der er brug for at varetage mange forskellige funktioner og opgaver i vores bestyrelse, og der er med stor sandsynlighed også en opgave, der passer lige præcis til dig.

Kontakt os og hør, hvordan du kan give en hånd med.

Du er velkommen til at kontakte os på mail: [email protected]