MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Flere måder at spise på

Tiden med stramme diabetes-kostplaner fra lægen er heldigvis forbi. Her har du fem bud på forskellige kostformer. Måske kan du finde inspiration til en, der passer til netop dig.  

Individuelt tilrettede diæter er vejen frem

En rapport fra 2018 fra den amerikanske diabetesforening ADA (American Diabetes Association) og den europæiske diabetessammenslutning EASD (European Association for the Study of Diabetes) konkluderede, at man ikke kan pege på én måde at spise på som den rigtige, når man har type 2-diabetes – og rapporten peger på flere mulige diæter/kostformer, som f.eks. low carb, middelhavskost og vegetar.

Rapporten er rettet til type 2-diabetes, men hvis man har type 1-diabetes, kan man helt sikkert også få noget ud af at læse den. Derfor har vi i medlemsbladet Diabetes både interviewet nogle med type 1- og type 2-diabetes, der spiser på forskellige måder. Læs mere i artiklen Eksperter: spis mere grønt og kend dine kulhydrater

LOW CARB, HIGH FAT/FÆRRE KULHYDRATER

Low carb, high fat går ud på at spise færre kulhydrater, hvor man særligt går udenom pasta, brød, ris, kartofler, morgenmadsprodukter som mysli og havregryn og sukkerholdige produkter. I stedet lader man fedt fylde mere i kosten, og man sørger for at få protein gennem kød, fisk og æg. Man spiser samtidig mange grøntsager.

Teorien går ud på, at det lavere indtag af kulhydrater er med til at stabilisere blodsukkeret, samtidig med at det større indtag af fedt gør, at man bliver hurtigere mæt og derfor indtager færre kalorier. På den måde skulle man nemmere kunne tabe sig eller holde vægten.

 Tal med din behandler, før du kaster dig ud i LCHF, hvis du:
• Får insulin eller anden blodsukkersænkende medicin
• Ammer 
• Er meget fysisk aktiv

Så mange skærer ned på kulhydraterne
51 procent med type 1-diabetes og 42 procent med type 2-diabetes har forsøgt at spise færre kulhydrater – for eksempel i form af pasta, ris og brød – efter de har fået diabetes*.

Læs intervierwet med Henrik Verup, der spiser 'Low carb, high fat'

Læs intervierwet med Helle Okholm, der spiser færre kulhydrater

 

VEGETARISK

4 procent med type 1-diabetes og 2 procent med type 2-diabetes har forsøgt at spise vegetarisk, efter de har fået diabetes*.  2,4 procent af danskerne spiser vegetarisk.

Hvem spiser hvad?
Fleksitarer
spiser hovedsageligt vegetarisk, men indimellem også kød
Pescetarer spiser ikke kød
Vegetarer spiser hverken kød eller fisk
Veganere spiser hverken kød, fisk, æg eller mælkeprodukter
Kilde: Dansk Vegetarisk Forenings hjemmeside vegetarisk.dk

Læs intervierwet med Louise Krarup, der spiser vegetarisk 

 

NORDISK MIDDELHAVSKOST

MIDDELHAVSKOST

  • Frugter, grøntsager, bælgfrugter, nødder
  • Olivenolie
  • Sovs med tomat, hvidløg, løg, krydderier
  • Rødvin i moderate mængder
  • Fisk
  • Fuldkornsprodukter (især hvede)

Spis mindre smør, fløde, fastfood, rødt kød (fra ko, gris og lam), søde sager, kager, sukkersødede læskedrikke.

Så mange spiser som ved Middelhavet
76 procent med henholdsvis type 1- og type 2-diabetes har forsøgt at spise flere grøntsager, efter de har fået diabetes*.

24 procent med type 1-diabetes og 41 procent med type 2-diabetes har forsøgt at spise mere fisk*.

NORDISK KOST

  • Lokale frugter, grøntsager, bær, rodfrugter, kål, bælgfrugter
  • Rapsolie
  • Magre mælkeprodukter
  • Fjerkræ og vildt og frilandsopdrættede dyr
  • Fisk
  • Fuldkornsprodukter af rug, havre og byg

Spis mindre smør, fedtrige mælkeprodukter, saltede produkter, forarbejdet kød, rødt kød (fra ko, gris og lam), sukkersødede læskedrikke.

Læs intervierwet med Birgitte Poulsen, der spiser nordisk middelhavskost

 

OM SENSE-METODEN

Sense står for Common Sense, altså sund fornuft. Sense er ikke en egentlig kostform, men en metode til at få styr på portionsstørrelser og spisevaner.

  • To ud af tre måltider om dagen skal følge Sense-metoden.
  • Den går ud på, at man til hvert måltid skal spise 1-2 håndfulde grøntsager, 1 håndfuld protein (f.eks. kød eller fisk), 1 håndfuld kulhydrat (f.eks. brød eller ris) og 2-3 spsk. fedt som f.eks. pesto eller hummus.

Suzy Wengel, der står bag Sense, anslår, at cirka 250.000 spiser efter Sense-metoden.

Læs intervierwet med Michael Elgaard, der spiser efter Sense-metoden

 

* Kilde

Diabetesforeningens spørgeundersøgelse om mad og madvaner. Foretaget i december 2018 med 760 besvarelser fra deltagere i Diabetespanelet, der er en ikke-repræsentativ gruppe af Diabetesforeningens medlemmer. Panelets medlemmer giver løbende deres mening til kende om emner relateret til diabetes.
Læs temaet: 'Sådan spiser vi med diabetes' i medlemsbladet Diabetes fra februar 2019

 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes