MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Havregrynstema

Er du til de grove eller fine?

Det er godt at vælge havregryn uanset, om de er grov- eller finvalsede. Indholdet af fuldkorn, kostfibre, vitaminer og mineraler er det samme. Det er kun størrelsen af flagerne, der er forskellig, så vælg de havregryn, du bedst kan lide.

Udover at havregryn er en god kilde til fuldkorn, så er det også både mættende og billigt. 

Du kan spise havregryn i mange af dine måltider

Den helt klassiske portion rå havregryn med mælk eller havregrød til morgenmad. Måske en lignende portion til et mellemmåltid senere på dagen, hvis havregryn er et hit hos dig. Med bare én portion havregryn eller -grød om dagen, er du godt på vej til at få de 75 g. fuldkorn, der er anbefalingen fra Fødevarstyrelsen. 

Hvorfor er fuldkorn sundt?

Fuldkorn er sundt, fordi alle de gavnlige mineraler, vitaminer, fedt, protein, kulhydrat og fibre er bevaret. Man ved endnu ikke præcist, hvad det er i det hele korn, som er særligt sundhedsfremmende. Derfor er det vigtigt, at de produkter du spiser indeholder hele kornet - også selvom kornet er malet til mel.

Diabetesforeningen er sammen med blandt andet Fødevarestyrelsen en del af Fuldkornspartnerskabet

Læs mere om Fuldkornspartnerskabet

Tip til at få flere havregyn i maden 

  • Du kan komme havregryn i fars til frikadeller, kødboller m.m.
  • Brug havregryn - eventuelt ristet - i mysli, til æblekage, drys på koldskål og lignende
  • Du kan blende havregryn ud i dejen til pandekager og lignende. Sæt dem eventuelt i blød i cirka ½ time først
  • Brug en rest havregrød, når du bager boller eller bag grøden som chips. Vi har nogle lækre opskriftsforslag herunder

Opskrifter med havregryn 

 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes