Mad

Mad og diabetes

Du kan spise sundt og lækkert på mange forskellige måder, når du har diabetes. Her finder du gode madråd og tips og tricks til at finde den vej, der passer dig.

”Hvad må jeg spise, når jeg har diabetes?”

Det er et spørgsmål, som mange med diabetes stiller sig selv og til Diabetesforeningens diætister. Spørgsmålet er naturligt, for den mad, du spiser, påvirker dit blodsukker og kan derfor betyde meget for, hvordan du trives med diabetes.

Sund mad på mange måder

Der findes ikke én bestemt måde at spise på, når man har diabetes. Men forskning har vist, at der er visse træk i kosten, der gør det lettere at styre blodsukkeret. Til at hjælpe dig har Diabetesforeningen på baggrund af den nyeste forskning om mad og diabetes udviklet fem diabetesvenlige kostråd.

Kostrådene er udtryk for, at fokus skal være på kvaliteten af fødevarerne og hvor meget, du spiser.

Mad

Fem Diabetesvenlige kostråd

1. Spis færre kulhydrater

2. Vælg kulhydrater af høj kvalitet

3. Spis færre ultraforarbejdede fødevarer

4. Spis flere basisfødevarer

5. Vælg det sunde fedt

Læs mere om diabetesvenlige kostråd
Hvad du skal spise, afhænger af, hvad du vil opnå. Vil du tabe dig? Tage på? Vil du have et mere stabilt blodsukker? Vil du spise vegetarisk?

Kend dine kulhydrater

Kulhydrater får dit blodsukker til at stige. Derfor er det vigtigt at vide, hvor kulhydraterne er i den mad, du spiser.

Mængden af kulhydrater, du spiser og drikker, har større betydning for, hvor meget dit blodsukker stiger, end typen af kulhydrater. Jo flere kulhydrater, jo mere vil dit blodsukker stige.

Når du kender de madvarer, der er rige på kulhydrat, kan du lettere vide, hvad der får dit blodsukker til at stige efter et måltid.

Det kan være en god idé at fordele dine kulhydrater jævnt ud over hele dagen, så blodsukkerstigningerne ikke bliver for høje efter et enkelt måltid.

Opskrift

Det handler om balance

Man kan nemt komme til at være af den overbevisning, at hvidt brød, pasta, kage og slik skal en tur i glemmebogen, når man har diabetes. Men sådan behøver det ikke at være. Der er ikke nogen fødevarer, der er forbudte. 

Mad er også nydelse, et socialt samlingspunkt og en stor del af vores kultur.

De fleste ved godt, hvad de skal spise mere og hvad de skal spise mindre af. For mange kan det være forholdet imellem mængden af mad og fysisk aktivitet, der skal skrues på. Det handler om at finde en balance, der virker for dig og dit blodsukker.

Råvarer Diabetes10969 Conv

Råvareoversigt

Her kan du få et overblik over nogle af de råvarer, Diabetesrådgiverne oftest får spørgsmål til i rådgivningen, og hvordan de påvirker din diabetes.

Fødevarer rige på vitaminer og mineraler

Produktoversigter

Vi har samlet alle produktoversigter ét sted, så du nu nemt kan få overblik over de forskellige madvarers indhold af sukker, fedt, protein og kulhydrater og kan hjælpe dig til at få et bedre overblik over dit daglige energiindtag.

Vores diætister sidder klar til at hjælpe dig

Få en snak om mad og diabetes

Vores diætister sidder klar til at hjælpe dig

Vores forhold til mad og forudsætninger for at ændre på kost og vaner er individuelle. Her på siden finder du en række links til yderligere inspiration og viden om mad og diabetes, men det kan være en rigtig god ide at tage en snak med din behandler eller en klinisk diætist om, hvad du kan gøre i din situation.